LTO Nederland pleitte recent nog voor het herinvoeren van de rode diesel. - Foto: Bert Jansen AlgemeenNieuws

Kabinet wil geen herintroductie rode diesel

Het kabinet gaat geen rode diesel herinvoeren om de agrarische sector tegemoet te komen in de gestegen kosten. Dat blijkt tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Minister Liesje Schreinemacher van Buitenlandse Handel reageerde op vragen van Kamerlid Wybren van Haga. Volgens Schreinemacher is er geen status voor de invoering van rode diesel, want iedereen zou dan gebruik kunnen maken van de accijnsverlaging. “Er is namelijk geen aparte regeling voor”, zegt Schreinemacher.

LTO Nederland pleitte recent nog voor het herinvoeren van de rode diesel. Bij de afschaffing van de regeling in 2013 was het accijnsverschil 17 cent per liter.

Accijnsverlaging brandstof

Begin april stemde de Kamer nog voor een motie waarin de regering werd gevraagd te onderzoeken of rode diesel tijdelijk weer toegelaten kan worden voor de landbouw, bouw, transport en grondverzet. Buurlanden, waaronder Duitsland, gebruiken nog wel rode diesel. Minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat wijst er wel op dat er generiek wel een accijnsverlaging op brandstof is ingevoerd, waar de agrarische sector ook van mee profiteert.

Reacties

  1. De vraag is waar licht de grens of de top van de prijs . Zolang alles doordraait en iedereen die zijn extra kosten via opbrengst of doorberekenen geheel of gedeeltelijk terug kan halen zal het nog wel even door kunnen gaan met hoge prijzen en mogelijk nog hogere prijzen , Dit tot dat de bom barst en de economie flink er van langs krijgt . Maar de staatskas zal ook gevuld moeten worden want ze delen rijkelijk geld uit . Ja ik vind de uitkoop regeling van boeren geld uitdelen want het beoogde doel zal het nooit mee gehaald worden . En zo wordt er meer geld uitgegeven aan zaken die niet meetbaar zijn . De boeren die vrijwillig mee doen of gedaan hebben aan de opkoop regelingen hebben groot gelijk dat ze deze mogelijkheid gebruikt hebben. Daar wil ik verder niet op ingaan . Maar het is de reinste kapitaal vernietiging en geld over de balk gooien voor doel wat op deze manier nooit gehaald wordt . Daarom is alles waar belasting op zit een middel om geld binnen te harken . En brandstof is er daar een van . En die kun je ook nog mooi extra gaan belasten onder norm van vervuilende energie . En je geeft tijdelijk de armere wat geld uit de pot en blijven weer even rustig .

    1. Kerosine voor vliegtuigen zit geen accijns. Hetzelfde geld voor de brandstof van schepen en boten die wel rode diesel gebruiken

  2. Breukink heeft wel terdege een punt.
    Bij herinvoer van rode diesel leren boeren nooit efficient met brandstof om te gaan.
    Er wordt door sommigen wat diesel verprutst hoor met hun veel te zware tractoren.
    Een drieschaar wentelploeg in het zand met trekker van 180 pk er voor (ja echt).
    Een 5 m. brede weidesleep in de hef van een trekker van 120 pk.
    En dan ook nog een ouwe roetbak van begin jaren 80.
    Roettoeslag laten betalen zou recht doen en dat moet met de ingevoerde kentekenplicht gemakkelijk te doen zijn
    Nee rooie diesel legaal terug zou dom zijn.
    Maar ik heb de indruk, dat hier in Brabant bij de afschaffing van de rode diesel, eigenmachtig een alternatief systeem van rode diesel is geintroduceerd.

  3. Stel ;we krijgen de diesel gratis !!!!!!
    HOEVEEL wordt er dan beregend voor een paar kilo gras extra .
    Lekker voor het millieu!!!!
    Diesel en de rest van alle brandstoffen zijn VEEL te goedkoop

    1. Tja, mensen die leven vervuilen nu eenmaal. Voedsel hoort daar ook bij. Breukink vervuilt minder als ie minder eet. Moeten meer mensen doen vindt hij.

    2. ik weet niet uit welk ei je komt. besef wel dat je een boer 3x per dag nodig hebt

    3. We zullen ook aan het akkoord van Parijs moeten voldoen .
      De zonnepanelen zijn niet aan te slepen op dit moment.
      Omdat electra duur is.
      Eigenlijk is het simpel.
      Liefde gaat door de maag.
      Motivatie door de portemonnee.

    4. Het gaat niet over wat diesel kost. Het gaat erover dat het verbod van landbouwdiesel in Nederland uniek is binnen de EU en dat onze EU collega’s dus bevoordeeld worden.
      Staatsdiefstal dus in plaats van steun.
      verbod op rode diesel is in leven geroepen om het accijnsgat van Wiebes te dichten.

  4. In Duitsland kunt u een jaar later een aanvraag indienen voor 0,22€ per liter landbouwdiesel.
    De vissers- en sleepboten betalen geen belasting in Duitsland.

  5. Binnenvaartschepen betalen toch ook veel minder accijns ?
    Volgens mij wel 25 – 30 cent per liter.
    Kan toch ook voor de landbouw zou je denken?

Beheer
WP Admin