AkkerbouwOpinie

Invasie van Nederlanders

Over enkele weken komen elf tijdelijke medewerkers, van wie acht Nederlanders, vanuit Europa meehelpen met de wintergraanoogst. Indien we niet met oponthoud te maken krijgen, verwachten we in drie weken tijd 8.000 hectare te oogsten.

8.000 hectare in drie weken oogsten komt neer op gemiddeld 100 hectare per dag per maaidorser. Zoals gebruikelijk in de praktijk zal het wel wat langer duren, want de oogstmaand is hier ook de regenmaand. Het kan dus best dat we net als in 2010 met kerst nog aan het oogsten zijn.

Nieuwe, onervaren groep

Het is altijd spannend om met een nieuwe, onervaren groep naar het te oogsten perceel te rijden. Sommige jongens hebben nog nooit op een maaidorser gereden. Tot mijn verbazing doet een onervaren iemand het na een paar dagen soms beter dan iemand met ervaring. Maar eigenlijk is het logisch. Sturen hoeft niet op de maaidorser, dat gaat al jaren hoofdzakelijk met gps. Afstellen gaat in principe met het standaard computerprogramma, waarna de fijne afstelling op advies van een ervaren persoon aangepast wordt.

Goed voorbereid

Dit jaar hebben zich ook twee Duitse jongens aangemeld. Die doen het natuurlijk ´grundlich´. Nadat ze te horen kregen dat we met New Holland-maaidorsers werken hebben ze via de school gereld dat ze een cursus bij New Holland konden volgen.

Te weinig bekwame monteurs

Goede lokale monteurs vinden is hier een ramp. De mensen die goed willen verdienen zijn allemaal in het binnenland bij de mijnen aan het werk. Zodoende is een reparatie door een dealer vlak bij een hachelijke zaak. Je weet nooit wanneer en hoe gerepareerd wordt. Vorig jaar oktober zou de John Deere-dealer even onze John Deere-trekker met problemen in de versnellingsbak repareren. Hij had echter zoals veel mechanisatiebedrijven te weinig monteurs en werd de reparatie week na week uitgesteld. De trekker was ondertussen niet te gebruiken.

Pas na vijf maanden had de dealer tijd om er aan te beginnen. Nadat de monteur de versnellingsbak uit elkaar gehaald had, kon hij niets abnormaals vinden. Er zat niets anders op dan de versnellingsbak weer in elkaar zetten en afwachten of het probleem verholpen was of een geheel nieuwe monteren. Met tegenzin hebben we voor een nieuwe gekozen. Indien ik dat had voorzien was het goedkoper geweest een monteur uit Europa te laten overvliegen. Bovendien was de kans dan groter dat hij de fout had kunnen vinden.

Goede naam

Nederlandse bedrijven beginnen hier een goede naam te krijgen. Vorige week had de Condor-spuitmachine, geleverd door een bekend bedrijf uit Steenwijk (Ov.), een probleem met een oliekoeler. Zoiets gebeurt natuurlijk op vrijdagmiddag. Na een telefoontje naar Steenwijk konden we echter al op maandagmorgen de oliekoeler in Brisbane in ontvangst nemen. Die Condor moet hier wel wat harder werken dan op de meeste plaatsen in Nederland. Met een gebruikelijke rijsnelheid van 20 tot 25 kilometer per uur schiet het goed op.

Beheer
WP Admin