AlgemeenNieuws

Iglo grootste Liegebeest van 2012

Rijswijk – De chickensticks van Iglo zijn gekozen tot Liegebeest van 2012. Dat is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame over dierenwelzijn. Iglo krijgt de titel “vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit”, aldus initiatiefnemer Wakker Dier. Ongeveer 3.000 mensen hebben op de site van de organisatie hun stem uitgebracht.

De tweede prijs ging naar het nieuwe Keurmerk Duurzaam Rundvlees. Ook vlees van dikbilkoeien krijgt volgens Wakker Dier dit stempel, maar die hebben door een genetische afwijking zulke enorme biefstukbillen dat natuurlijk bevallen vrijwel onmogelijk is. De bitterballen van Herman den Blijker krijgen de derde prijs. Die zouden “louter ingrediënten van topkwaliteit”bevatten, maar bestaan volgens Wakker Dier eigenlijk uit kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie. De organisatie meldt dat de consumentenservice van Den Blijker heeft laten weten dat die topkwaliteit slaat op de verse kruiden in de bal.

Twee genomineerden hebben hun productverpakking inmiddels aangepast. Supermarkt Bas haalde de plofkipverpakking uit de winkel waarop kippen stonden die vrolijk buiten aan het scharrelen waren. De boerenkaas van Albert Heijn was genomineerd, omdat op de verpakking een foto stond van grazende koeien, terwijl geen weidemelkgarantie wordt gegeven. Albert Heijn gaat die verpakking begin volgend jaar aanpassen.

Vorig jaar ging de prijs naar CDA-Kamerlid Ger Koopmans, vanwege zijn uitspraak: “Foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term ‘scharrelei’. Het jaar daarvoor kreeg Rob ‘De Smaakpolitie’ Geus ‘m, die reclame maakte met de leus: ‘Kalfsvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van’. De meeste Nederlandse kalfjes leden toen nog aan bloedarmoede.

Beheer
WP Admin