Het gaat om een relatief eenvoudige mestscheider waarbij pomp, elektromotor, mestseparator en schakelkast op één stationair frame is gebouwd. MechanisatieNieuws

Fliegl start met productie van mestscheiders

De mestscheider van Fliegl werkt met een persschroef en heeft een capaciteit van zo’n 20 kuub per uur.

De Duitse machinefabrikant Fliegl, vooral bekend van (silage-)wagens, mesttanks en -strooiers, gaat mestscheiders maken. Het gaat om een relatief eenvoudige machine waarbij pomp, elektromotor, mestseparator en schakelkast op één stationair frame zijn gebouwd.

20 kuub per uur

De vloeibare mest wordt met een bijgeleverde dompelpomp opgepompt en middels een persschroef door een zeef geduwd. Het gewenste drogestofgehalte is vervolgens in te stellen met behulp van tegengewichten, van 10 tot 30%. De machine heeft volgens Fliegl een capaciteit van 20 kuub per uur, afhankelijk van de mestsoort.

Lees verder onder de foto

De mestscheider van Fliegl werkt met een persschroef die de mest door een zeef drukt. Foto: Fliegl

De mestscheider van Fliegl werkt met een persschroef die de mest door een zeef drukt. Foto: Fliegl

Twee krachtstroomstekkers nodig

Voor de mestscheider, die volgens Fliegl in een kwartier op te tuigen is, is een krachtstroomstekker nodig. Daarmee wordt de pomp aangedreven (die 3 kW vraagt), en de separator (5,5 kW).

De mestscheider staat in de prijslijst voor € 18.700, en wordt gebouwd in het Zuid-Duitse Kastl bij Fliegl Agro-center. In deze fabriek van Fliegl worden niet de aanhangwagens en mesttanks gebouwd (dat is Fliegl Agrartechnik in Mühldorf am Inn), maar werktuigen en aanbouwdelen zoals balenklemmen, veegmachines en voorladerbakken.

Het gaat om een relatief eenvoudige mestscheider waarbij pomp, elektromotor, mestseparator en schakelkast op één stationair frame zijn gebouwd. - Foto: Fliegl

Het gaat om een relatief eenvoudige mestscheider waarbij pomp, elektromotor, mestseparator en schakelkast op één stationair frame zijn gebouwd. – Foto: Fliegl

Beheer
WP Admin