Cees Veerman: ‘Intrekken natuurvergunning is diefstal’
Oud-minister Cees Veerman fulmineert tegen het stikstofbeleid in een speech op locatie in Lochem. Vergunningen intrekken noemt hij ‘diefstal’ en onteigenen ‘een mijl op zeven’.

Cees Veerman pleit voor de instelling van een speciale Staatscommissie Landbouw die een visie neer moet zetten voor de ontwikkeling van de landbouw tot 2040. Foto: Roel Dijkstra
Oud-landbouwminister Cees Veerman is furieus over het idee van de landsadvocaat om natuurvergunningen eventueel in te trekken als dat nodig is in verband met het stikstofbeleid. ‘Dat is diefstal! Het is ongehoord dat dit idee kennelijk vanuit de advocatuur wordt aangereikt’. Hij zei dat donderdag op een bijeenkomst over natuurinclusieve landbouw in Lochem.Volgens Veerman werkt het ook nog eens averechts. Hij pleit voor wat hij noemt de Franse methode: ‘Een ruimhartige vergoeding werkt veel beter. Laat een bedrijf onafhankelijk taxeren en zet er dan een plus van 25% op’.
Aanpak stikstofproblematiek ‘verschrikkelijk slecht’
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses










Veerman kan wel van alles schrijven en zeggen . Maar als het er op aankomt is hij wel zo boer minnend als hij doet . Is het allemaal ook niet beetje eigenbelang . En commissie instellen kost weer bergen geld en als daar bepaalde figuren in plaats nemen staat meestal bij voorhand vast wat de uitkomst is .Boeren laten omschakelen en met geld van de staat natuur inclusief laten boeren is allemaal mooi zolang de staatskas gevuld is . Zodra het geld op is stopt de geldstroom en bloeden deze boeren als ware dood . De overheid is een onbetrouwbare partner . Dat is een groot gevaar als je met je inkomen van hun afhankelijk wordt .