De ForFarmers ladiesday dit jaar stond in het teken van eten. De presentaties gingen over voedseltrends, het thema kwam ook tijdens de lunch royaal terug. BoerenlevenAchtergrond

Boerinnendagen blijvend succes

Agrarische vrouwen onder elkaar, boeiende sprekers en lekker eten. Boerinnendagen worden drukbezocht en erg gewaardeerd.

Steevast zijn ze volgeboekt, de bijeenkomsten die verschillende bedrijven in de agribusiness organiseren speciaal voor partners van boeren. Het doel is klantenbinding, want het is in de agrarische verkoopwereld een bekende uitdrukking: ‘heb je de vrouw mee, dan volgt de man vanzelf.’

Een team in roze shirts verwelkomde de boerinnen die soms 2 uur hadden gereden om erbij te zijn. - Foto's: Margreet Welink

Een team in roze shirts verwelkomde de boerinnen die soms 2 uur hadden gereden om erbij te zijn. – Foto’s: Margreet Welink

Leerzame en gezellige dag

De verkoop van producten ligt er meestal niet heel dik bovenop. Meestal wordt er een leerzame maar vooral ook gezellige dag georganiseerd, zoals bij de ForFarmers Ladies Days die onlangs weer plaatsvonden. Het thema dit jaar was ‘Onze dagelijkse kost’ en dat bleek een schot in de roos. Frank Lindner, econoom en bij Foodinspiration trendwatcher op gebied van voedsel, merkte op dat 40% van de Nederlanders intensief met zijn of haar voedsel bezig is.

Ik heb het bijna nergens liever over dan over eten

Dat gold ook voor presentatrice Yvon Jaspers, boegbeeld van het veevoerconcern: “Ik heb het bijna nergens liever over dan over eten.” Ze roemde de tomatenchutney van haar moeder, zelfgemaakt met tomaten uit eigen moestuin. Verschillende boerinnen hadden op verzoek van de organisatie hun favoriete recept ingestuurd dat vrijwel altijd met iets van het eigen bedrijf wordt klaargemaakt. Voor hen is het duidelijk hoe en waar hun eten vandaan komt maar voor de meeste consumenten niet. Terwijl die dat volgens de verschillende sprekers in toenemende mate wel willen weten.

De ForFarmers ladiesday dit jaar stond in het teken van eten. De presentaties gingen over voedseltrends, het thema kwam ook tijdens de lunch royaal terug.

De ForFarmers ladiesday dit jaar stond in het teken van eten. De presentaties gingen over voedseltrends, het thema kwam ook tijdens de lunch royaal terug.

Duurzaam en vers

Duurzaam en vers worden steeds belangrijker gevonden, vooral door de zogenaamde millennials, de groep mensen die geboren is tussen 1980 en 2000. Deze groep heeft echter ook gemak hoog op het wensenlijstje staan en daar springen aanbieders weer op in. Zo zijn er in Amerika al verse maaltijdsalades uit de muur verkrijgbaar en kunnen klanten in Amsterdam online een vers bereide maaltijd bestellen die via een bezorgservice binnen een paar minuten thuis bezorgd wordt.

Dit alles leek voor de aanwezige boerinnen erg ver weg van hun dagelijkse praktijk maar het doel was dan ook niet om zelf meteen een salademuur neer te zetten of een online bestelservice op poten te zetten. Het doel was om duidelijk te maken dat er wat de sprekers betreft, in de nabije toekomst aanzienlijk minder plek zal zijn voor massaproductie.

Zelf producten verwerken en vermarkten

Verschillende boerinnen vertelden hoe zij omsprongen met deze trend zoals Henriëtte Driessen die met haar echtgenoot 500 zeugen houdt in Someren. Ze stapten in het Frievar-concept en zetten hun vlees sindsdien niet meer af via de gangbare kanalen. In plaats daarvan verkopen ze het als Friberne merkvlees alles aan huis en via restaurants. “Merkvlees heeft meerwaarde”, legde ze uit, “voor onszelf en voor de consument.”

Dat vindt ook Hermien Kuiper uit Denekamp. Zij ging samen met haar man boerderij-ijs maken met de melk van hun eigen Jerseys. Ze werden er zo goed in dat het uitmondde in de eerste plek op het Europese kampioenschap ijssmaken in Bologna, Italië. Eén van hun succesnummers is ‘zuremattenijs.’

Betere onderhandelingspositie

Zelf producten verwerken en vermarkten maakt onder meer dat er onder aan de streep meer overblijft, iets dat minder goed lukt als producten anoniem tussen de bulk in de supermarkt komen te liggen.

Vers wordt steeds belangrijker voor supermarkten, want het is wat de consument wil

Supermarktdeskundige Désirée Struijk verklaarde hoe dat kon: “Als je geen merk bent, zit je in een minder goede onderhandelingspositie voor wat betreft prijzen. Een merk als Coca-Cola kan iets afdwingen maar voor de anonieme versproducten in het schap is dat niet zo makkelijk.” Toch ziet ze wel beweging. “Vers wordt steeds belangrijker voor supermarkten, want het is wat de consument wil. Dat is goed nieuws voor boeren, maar om te profiteren moet je dan wel iets met een merk gaan doen.”

Je kunt eindeloos blijven zeggen dat iets niet kan. Maar dan vraag ik: hoe kan het wel?

De vertaalslag naar het erf was voor de meeste aanwezige boerinnen nog niet zo eenvoudig. Struijk had daar begrip voor, maar gaf in zulke situaties altijd de tip mee: “Je kunt eindeloos blijven zeggen dat iets niet kan. Maar dan vraag ik: hoe kan het wel? Denk in kansen, van risicomanagement alleen, is nog nooit iemand succesvol geworden.”

Van begin tot eind geboeid

De dag zelf was dat in elk geval wel. Ondanks de ongemakkelijke boodschap dat het tijdperk van anonieme massaproductie volgens de sprekers het einde nadert, waren de boerinnen van begin tot eind geboeid. Melkveehoudster Lieke Deurnink: “Het was enorm interessant. Dit was de beste Ladies Day tot nu toe.”

Lees ook: ‘Dag van de Boerin: boerinnen maken het verschil’