AlgemeenNieuws

‘Boer moet product beter vermarkten’

Brussel – De Europese boerenkoepelorganisatie Copa-Cogeca start met een project dat boeren leert hoe zij hun producten met meer succes op de markt kunnen brengen. Het grootste deel van de oogst en van de dierlijke producten blijft nu steken in de anonimiteit van een bulkproduct, aldus Copa-Cogeca.

De kleinschalige en middelgrote Europese landbouwbedrijven moeten nieuwe wegen gaan verkennen om overeind te blijven op een geglobaliseerde markt waar multinationals actief zijn, stelt de boerenkoepel. Het door de Copa-Cogeca gestartte Farm Inc.-project moet de marketingvaardigheden van boeren daarom aanscherpen.

Met de hulp van een aantal partners zoals de Letse en Italiaanse boerenbond en enkele opleidingscentra gaat Copa-Cogeca boeren ‘verkooptrucs’ bijbrengen. Het Farms Inc.-project moet de Europese boeren in staat stellen om hun producten beter in de markt te zetten en in te spelen op nieuwe marktkansen. Volgens de Europese landbouworganisatie vergroten innovatieve marketingmethoden, zoals het Farms Inc.-project, de kennis en marktmacht van kleine en middelgrote landbouwbedrijven. ‘Regional branding’ is een belangrijke troef die boeren daarbij in handen hebben, aldus Copa-Cogeca,  omdat consumenten op zoek zijn naar lokaal geteelde of gekweekte kwaliteitsproducten.

Farms Inc. is geïnspireerd op de marketingtraining uit het Proudfarmer-project van de belangrijkste landbouworganisatie uit Letland. Na de toetreding tot de EU kregen de Letse boeren extra opleidingen, zodat ze konden inspelen op de mogelijkheden die de gemeenschappelijke EU-markt hen opeens bood. De Letten hebben ingezet op lokale en nicheproducten om in een snel veranderende landbouwmarkt overeind te blijven.