AlgemeenNieuws

Bloemist speelt actief in op seizoenen

Zoetermeer – Creativiteit en je eigen identiteit in seizoensproducten leggen.

Dat zijn mogelijkheden voor de bloemist om zich te onderscheiden en extra klanten te trekken. Het Productschap Tuinbouw deed kwalitatief onderzoek onder bloemisten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De aandacht van het onderzoek lag op seizoensproducten voor hun winkel en hoe zij hiermee omgaan. Elk seizoen biedt aantrekkelijke seizoensproducten, alhoewel de lente ook een groot aandeel heeft in de omzet. Met seizoensproducten kan het assortiment verrassend, vernieuwend en gevarieerd worden gemaakt.

Bijna alle bloemisten spelen actief in op de seizoenen. Zij gebruiken vooral snijbloemen. Kamerplanten spelen een kleinere rol. Bloemisten die het hier niet mee eens zijn, geven aan dat de meeste seizoensproducten overal te koop zijn, ook bij de supermarkt. Hierdoor wordt het lastig om je ermee te onderscheiden. Daarnaast onderscheid je je als bloemist met je eigen creaties, niet met seizoensbloemen an sich.

Britse bloemisten noemen vaak dat veel producten tegenwoordig jaarrond te koop zijn, waardoor het echte seizoenskarakter soms verloren gaat. Bloemisten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk voegen specifieke seizoensbloemen toe aan hun assortiment en passen aankleding en winkel aan ook aan, aldus enkele van de conclusies uit het gehouden onderzoek.

Beheer
WP Admin