Foto: Canva/ nicexray BoerenlevenColumn

‘Benut de vrouwelijke visie’

Vrouwen zijn wars van haantjesgedrag. Hun ideeën zijn waardevol voor de transitie van de landbouw.

De tijden dat erfbetreders aan vrouwen vroegen of de baas ook thuis was, zijn grotendeels voorbij. Het komt nog voor, maar het zijn uitzonderingen. Als de vraag al gesteld wordt, is het meestal door een wat oudere man, eentje die is blijven hangen als de naald in een kras van een grammofoonplaat.
Vrouwen op boerenbedrijven worden meer en meer gezien als gesprekspartners die je serieus moet nemen.

Waardering van agrarische vrouwen

Om eerlijk te zijn, heb ik me wel eens afgevraagd hoe oprecht dat is. Worden vrouwen serieus genomen vanwege hun ondernemerskwaliteiten, of omdat hun mening van invloed is op hun echtgenoot? Je kunt nog zo’n mooie trekker willen verkopen, als zij ertegen is, gaat het feest niet door. En dus kun je maar beter je best doen om haar voor je te winnen.
Maar goed, al met al gaat het wel vooruit met de aandacht voor en waardering van agrarische vrouwen. Dat moet ook wel, want persoonlijk ben ik van mening dat hun potentieel op boerenbedrijven nog lang niet volledig wordt benut. Zeker nu de sector – zoals dat heet – in transitie is naar een meer maatschappelijk ingebedde manier van werken. Daarbij is hun input van groot belang. Wars van haantjesgedrag en competitiedrift zien vrouwen kansen die bij de heren misschien geen status hebben, maar die wel geld in het laatje brengen.

Schipperen

Een mooi voorbeeld vind ik de film Une hirondelle a fait de printemps. Wie hem wil zien: hij staat op Netflix. Een Parijse zakenvrouw gooit het roer om en neemt een aftandse geitenhouderij over. Ze verbouwt de boel tot logies met ontbijt, ontvangt schoolklassen en maakt geitenkaas die ze via internet verkoopt. De vorige eigenaar vindt het niks, maar al snel verdient ze meer dan hij ooit gedaan heeft.
Ze durft het over een andere boeg te gooien en omdat ze geen man en kinderen heeft, kan ze zich volledig focussen. Dat zouden vast meer vrouwen willen, maar de combinatie van bedrijf en gezin maakt het lastig. Vrouwen moeten voortdurend schipperen. Dat is niet goed voor henzelf, niet voor het bedrijf en het vertraagt ook de transitie waarmee ik dit stukje begon.

WiA-award

Oplossingen zijn niet eenvoudig. Wat kan helpen, is om vrouwen, hun rol en hun visie zichtbaarder te maken. Dat wordt nog wel een dingetje, want ze stellen zichzelf zelden op de voorgrond. Dat merkte ook het digitale magazine Women in Ag (WiA). Vrouwen in de agrarische sector vertellen hier over hun kennis en ervaringen en vormen zo elkaars inspiratiebron. Om hen in de spotlights te zetten, bedacht het magazine de WiA-award. Mooi initiatief, maar er is mede vanwege die vrouwelijke bescheidenheid wel een klein probleempje: er zijn nog vrij weinig genomineerden. Wie een vrouw voor wil dragen, het kan hier.

De uitreiking is op 16 november tijdens de internationale beurs Eurotier in Hannover. Ik ben benieuwd.

Reacties

Beheer
WP Admin