Hoofdkantoor van Arla Foods Nederland in Nijkerk (Gld.). Met het oog op aanhoudende groei is de onderneming op zoek naar melkveehouders die weidemelk kunnen leveren. - Foto: ANP/Sander Koning RundveeNieuws

Arla Foods Nederland sluit uitdagend 2022 positief af

Arla Foods Nederland 2022 af met zwarte cijfers. Ondanks hoge inflatie, prijsstijgingen om de kosten te dekken en uitdagingen in de toeleveringsketen. Dat maakt de zuivelonderneming bekend.

De strategische merken Melkunie Protein, Starbucks, Lurpak en Arla Pro realiseerden samen een omzetgroei in 2022. Deze groei droeg bij aan een stijging van de totale omzet voor het cluster Arla Foods Nederland, België en Frankrijk van € 360 miljoen naar € 443 miljoen.

De volumegroei van de strategische merken komt uit op 1,3%. In 2021 groeiden deze merken nog met 8,4%. Toch is de bescheiden groei van afgelopen jaar opvallend. In alle andere Europese markten daalde de volumegroei van de strategische merken. Zo was in Duitsland sprake van een krimp van 7,7%.

Marktaandeel 11% Arla Foods Nederland

Het marktaandeel van Arla Foods Nederland in het Nederlandse supermarktkanaal bleef nagenoeg gelijk op 11% in 2022 (2021: 10,9%). Vooral in de eerste helft van het jaar was sprake van solide resultaten, laat de onderneming weten. De omzet van moedermerk Arla was 1,4% hoger dan in 2021. Dit komt grotendeels dankzij positieve ontwikkelingen van de submerken Arla Skyr (+14,2%) en Arla Lactofree (+10,3%).

Omzet biologisch omlaag

Arla biologisch kende een omzetdaling van 9,3%, hoofdzakelijk door ‘uitdagingen in de toeleveringsketen’. De productie van biologische melk van 1 en 1,5 liter in Nijkerk lag wekenlang stil als gevolg van een technisch defect aan het koelsysteem.

Lees ook: Voorschotmelkprijs Arla in 2022 naar recordbedrag van 52 cent per kilo

Op zoek naar nieuwe leden

Met het oog op aanhoudende groei, is Arla Foods Nederland ook in 2023 op zoek naar leden-melkveehouders die weidemelk aan de zuivelcoöperatie kunnen leveren. Geïnteresseerde melkveehouders kunnen zich bij de onderneming melden.

Vooruitblik 2023

Arla Foods verwacht dat hoge inflatie en volatiliteit het bedrijf in 2023 blijven beïnvloeden en dat het evenwicht tussen vraag en aanbod op de wereldwijde zuivelmarkt in de loop van 2023 herstelt. De verwachte groepsomzet van Arla Foods voor 2023 ligt tussen € 13,6 en € 14,2 miljard en het verwachte nettowinstaandeel ligt tussen de 2,8% en 3,2%. In 2023 zet Arla Foods Nederland in op een verdere groei van de merken, het versnellen van de groei van e-commerce en het digitale kanaal en de continue verduurzaming van de keten, aldus het zuivelbedrijf.


Nieuwsbrief zuivelmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Beheer
WP Admin