Ieder jaar wordt uit het trekkerbezit van de 250 leden een selectie samengesteld die in het zomerseizoen wordt tentoongesteld. Het thema van dit jaar is trekkers van Amerikaanse origine. Op deze foto een Farmall op de voorgrond. - Foto's: Anton Dingemanse MechanisatieFoto

Amerikaanse oldtimers stelen de show in trekkermuseum Nisse

Na twee jaar coronasluiting heeft het trekkermuseum bij het Zeeuwse Nisse weer zijn deuren kunnen openen. Toevallig viel deze opening gelijk met het 25-jarig jubileum. Dit trekkermuseum is een initiatief van de Oldtimer Trekker en Motoren vereniging Midden-Zeeland (OTMMZ).

Een fraai voorbeeld van vroege Amerikaanse innovatieve trekkerbouw is deze Fordson F, die in 1917 op de markt kwam. Nog met ijzeren wielen maar wel met het motorblok, versnellingsbak en achteras geïntegreerd en zodoende een stofdicht geheel. Deze Fordson F was de eerste van een succesvolle serie Fordsons tot de welbekende Fordson E27N Major.

Een Ford 8N die als nieuw model na de breuk met Ferguson vanaf 1947 werden gebouwd. Daarachter een Massey-Harris 102 junior, dit type is gebouwd tussen 1939 en 1946 en nog net zichtbaar de neus van een Case en een John Deere.

Eén van de fraaist vormgegeven vooroorlogse Amerikaanse trekkers is deze Minneapolis-Moline ZTU uit 1937, uitgevoerd voor rijenteelt.

Zo te zien een Massey-Ferguson maar schijn bedriegt. MF wilde een zware trekker en Minneapolis-Moline kon die leveren. Dat werd in 1960 deze super 95 met 75 pk. Zodoende een MM met het jasje van MF.

Een merk dat aandacht verdient is Allis-Chalmers met wapenfeiten als introductie van luchtbanden voor trekkers begin jaren dertig en het ontwikkelen van een trekker met brandstofcellen, dus in de jaren vijftig al op waterstof.

Nog een goed geconserveerde AC met een fraai patina over het `Persian Orange`. Dit is het type WD 45 en werd gebouwd van 1953 tot 1957.

Ook International Harvester drukt al meer dan een eeuw zijn stempel op de Amerikaanse trekkerproductie. Hier een Farmall C.U.B. waarvan de productie liep van 1947 tot 1953.

Tijdens deze jubileumdag was er uiteraard meer te doen dan alleen trekkertje kijken. Een opstelling van een boerenbedrijf in miniatuur trok ook veel bekijks.

Stationaire motoren horen onlosmakelijk bij OTMMZ. Op het buitenterrein stonden enkele motoren opgesteld. Hier op de voorgrond een I.H.C. McCormick 2,5 pk motor, type Deering uit 1936. Daarachter een wat oudere Russische motor met merknaam Unie.

Hoewel nog wat vroeg was er ook aandacht voor dorswerk. Naast een Borga dorskast en een Claas getrokken maaidorser stonden er enkele combines, waaronder deze BM Volvo ST 257 Viking. Deze combine werd in 1962 gekocht door de vader van de huidige eigenaar en is nog steeds op het bedrijf.

Inmiddels traditioneel bij OTMMZ-evenementen bij het trekkermuseum is de ringrijwedstrijd op klassieke trekkers. Deze Zeeuw steekt met gemak de ring op een Amerikaanse trekker. Op de achtergrond een Volvo BM S-1000 combine.

Beheer
WP Admin