Premium
Martijn Snoep (51) is jurist en is sinds september 2018 bestuursvoorzitter bij de Autoriteit Consument en Markt. Daarvoor was hij advocaat op het gebied van Europees recht. - Foto: Dennis Wisse AlgemeenInterview

Martijn Snoep: ‘Consument moet wennen aan prijs duurzaamheid’

Reacties

  1. De consument maakt zich geen zorgen over stijgende prijzen, zolang deze via de inflatie correctie worden gecorrigeerd in het loonzakje. De overheid zal zolang mogelijk trachten de consumenten prijzen aan banden te leggen. Dit gaat prima zolang we de grenzen open houden zoals afgesproeken i de WTO onderhandelingen er zijn genoeg agrarische producenten die tegen d eoude kostprijs de oude producten leveren en verder is onze overheid samen met de internationale handel goed in het produceren in ontwikkelingslanden tegen de daar geldende kosten en daarna komen die producten ons land in tegen voor ons boeren bodemprijzen. Zo blijft de inflatie binnen de perken en komt de mondiale voedselzekerheid onder druk te staan. De gevolgen moeten bij een ieder langzamerhand wel bekend zijn “Ongenode landverhuizers”.

  2. Het zou supermarkten verboden moeten worden om producten te verkopen, die een lager productievoorwaarden heeft, dan dat er voor de nederlandse producten geldt.
    Dus geen producten in het schap of waar producten in verwerkt zijn , die lager zijn dan de nederlandse. Dus geen industrie-eieren die afkomstig zijn van batterijkippen.
    geen kippenvlees uit de oekraine die in nederland wordt verwerkt en die als nederlandse kip in het schap mag komen te liggen.
    Geen groente en fruit in het schap, wwar middelen op zijn te vinden die in nederland verboden zijn.

  3. Deze onderzoeker stelt dat supermarkten geen extra marges nemen op duurzame producten. Dit is onjuist.!
    Kijk eens bij A H het prijsverschil van een liter gangbare melk en duurzame melk bijvoorbeeld biologische melk.De melkveehouder ontvangt ongeveer 12 centimeter extra voor biologische melk.AH rekent 60 cent extra. Ik denk dat deze onderzoeker betaald is door de supermarkten. Ook de bewering dat supermarkten geen misbruik maken van hun marktmacht is niet gebaseerd op feiten. Er is een supermarkt die biologische melk verkoopt zonder winst.Dus zo kan duurzaam heid bevordert worden in samenwerking met de boer die daarvoor beloond wordt met een kostendekkende prijs.

Beheer
WP Admin