Foto: ANP AlgemeenNieuws

Aangifte tegen nieuwe anti-zuivelcampagne

Actiegroep Agractie doet aangifte tegen een nieuwe campagne tegen zuivel van Dier&Recht wegens smaad en laster jegens melkveehouders.

Dier&Recht is deze week begonnen met de campagne, waar zuivelverpakkingen worden voorzien van foto’s en onderschriften, in eenzelfde stijl als op sigarettenpakjes te vinden is. Daarbij gebruikt de dierenrechtenorganisatie slogans als ‘Zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed’ en ‘Melk maakt meer kapot dan je lief is’.

Agractie vindt dat op deze manier veehouders ‘direct en openbaar neergezet worden als veroorzakers van ernstig dierenleed, ofwel ernstige dierenmishandelaars’ en noemt de campagne stuitend en shockerend. Dinsdagochtend 17 augustus heeft de belangenclub aangifte gedaan van smaad en laster tegen de organisatie en de directeur en vraagt boeren hetzelfde te doen.

‘Geen onwaarheden’

Op haar beurt zegt Frederieke Schouten, directeur van Dier&Recht, juist consumenten voor te lichten over ‘het dierenleed dat schuilgaat achter de zuivelindustrie’. Tegen het ANP zegt ze: “Heel veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat een koe elk jaar een kalf moet krijgen om melk te blijven geven. De voorlichtingscampagne is gebaseerd op feiten. Er staan geen onwaarheden in en de boeren worden niet genoemd.”

Reacties

  1. Dus als een koe een kalf krijgt is dat dierenmishandeling……
    Is maar te hopen dat ze een goei voorbehoedsmiddel gebruikt die Schouten, ze zou maar eens een kind moeten baren….

  2. Toch vraag ik mij af hoe die actiegroep dier en recht die foto’s op die verpakking krijgt. Gaan ze naar Campina om te vragen die verpakkingen opnieuw van foto’s te voorzien?

Beheer
WP Admin