MechanisatieOpinie

Aangeboden: erkend John Deere monteur

Een kennis van me, een zeer deskundige John Deere-monteur, zoekt een winterjob buiten Hongarije. Hij weet er álles van en wordt door de importeur hoog aangeslagen.

Op de akkerbouwbedrijven hier die sinds de EU-toetreding zwaar investeerden in mechanisatie met de nieuwste technologie en die up-to-date blijven, gaat het tegenwoordig ook héél wat sneller in de arbeid. Met minder chauffeurs word véél efficienter gewerkt. Waar voorheen 20 Belarussen het werk deden, doen drie John Deeres van de 8.000-serie hetzelfde. Daar komt nog bij dat vroeger een grote ploeg mechaniekers een hele winter zoet was met reparaties en herstellingen. Op de moderne bedrijven is dat herleid tot doorsmeren en oliefilters vervangen, en klaar.
De bedrijven die echt voor één merk gaan in motorisch aangedreven landbouwmachines, hebben tegenwoordig meestal personeel dat degelijk is opgeleid om zelfstandig de nodige herstellingen onder merkgarantie(!) op het bedrijf te doen. Die mecaniciens hebben vaak een job gecombineerd met trekker- of maaidorserchauffeur.

Steeds minder personeel en onderhoud.

Maar dat alles heeft wel een keerzijde. In de winter zijn nu veel minder uren nodig om de machines te onderhouden. En als er geen werk is, kan de zaak dicht en gaat het personeel in de deeltijd-ww. Het management realiseert zo een fikse loonkostenverlaging.
De oudere generatie die nog rondloopt op zulke bedrijven, is niet gewoon om te klagen. Of de ww nu start in januari, december of maart, het is ze om het even. De nieuwe generatie echter, met een manier van leven zoals in Europa vandaag de dag normaal is, voelt zich in nauwe schoentjes en zoekt nieuwe uitdagingen. Maar voor wie een hart heeft voor landbouwmachines, die verknocht is aan de machines, ermee opstaat en gaat slapen en er bijna een parochiale band mee heeft, voor zo iemand is een jobswisseling niet vanzelfsprekend.

Zeer goede monteur zoekt werk

Mijn beste Hongaarse vriend (38 jaar) is zo iemand. Hijzelf, zijn vader en broer zijn uitzonderlijk erkend door de Hongaarse John Deere-importeur als gewaarborgde JD-mechaniekers. Hij zoekt nu een officiële winterjob buiten Hongarije, liefst in het onderhoud of reparatie van JD’s, al dan niet gekoppeld aan de job van trekkerchauffeur. Geloof mij, weinigen mogen met mijn materiaal werken. Maar deze familie (die ook het onderhoud aan mijn Fendt doet) mag bij mij met alles werken, ook als ik in het buitenland ben. Van hun verantwoordelijk werk- en rijgedrag kan ik zelfs nog leren.

Hongaren kijken niet op een uurtje

De Hongaarse instelling is ook dat er niet naar de werkuren word omgezien. ’Liefst zoveel mogelijk’ is het parool. Volgens mij is er een heel goede deal te maken. Kennis van zaken tegenover een vraagloon dat bij lange na niet zo hoog zal zijn als van de doorsnee West-Europese sectorgenoot. Reacties graag met naam, mailadres en telefoonnummer via sms op nummer 0036-20.500.67.62.

Beheer
WP Admin