Mechanisatie

Achtergrond

Bunkerlader Franquet met trekker-bietenrooiercombi

De Franquet 14-tons bunkerlader als éénfasecombinatie aan het werk in Flevoland. Ontbladeren en rooien gebeurt voorop. Daar is wel een hef met 5 ton hefvermogen voor nodig.

Franquet ging afgelopen jaar de boer op met een trekker-bietenrooiercombinatie om de suikerbieten in 1 fase te rooien. De demotour startte op 11 oktober in Frankrijk,100 kilometer ten zuiden van Parijs, en via België kwam de rooier op de laatste dag van oktober aan in Flevoland.

Zwadrooier

Franquet is een van de weinigen die nog zwadrooiers en laders bouwt. De fabrikant demonstreert een X-beet rooier-ontbladeraar in de fronthef van de trekker, en een RT314-bunkerlader achter de trekker die de bieten uit het zwad opraapt. De lader staat genoteerd voor een inhoud van 14 ton bieten. Dat blijkt ook wel ongeveer te kloppen.

Wie de bunker goed voldraait, kan een Beco 1600-kipper net mooi vol maken. De RT314 is de op een na grootste bunkerlader van Franquet. Het bedrijf levert laders met 7, 10, 14 en 16 ton bunkerinhoud. Wie een bunker meer als tussenbunker gebruikt (voor het wisselen van wagens) kiest een 7-tonner. Daarbij aangetekend dat die dan slechts 2 in plaats van 3 reinigingszonnen heeft. Oprapen doet Franquet met één grote zon van 180 centimeter diameter, gevolgd door reinigingszonnen van 160, respectievelijk 130 centimeter doorsnee.

Lees verder onder de foto.

De RT 314 kan een Beco Super 1600-kipper net in 1 keer vol draaien. Rijdend lossen is met de traploos regelbare afvoer geen enkel probleem. - Foto's: Martin Smits
De RT 314 kan een Beco Super 1600-kipper net in 1 keer vol draaien. Rijdend lossen is met de traploos regelbare afvoer geen enkel probleem. - Foto's: Martin Smits

Technische gegevens

Merk en type:
Franquet RT 314-bunkerlader.
Reiniging:
3 reinigingszonnen, te voorzien van varkensstaarten of verstelbare spijlen rekjes. 180, 150 en 130 centimeter in doorsnede.
Ringelevator:
breedte effectief 65 centimeter, afvoer voor rijdend lossen 150 centimeter breed.
Bunkerinhoud:
14 ton.
Leeggewicht:
7,5 ton.
Prijs:
compleet zoals gedemonstreerd, inclusief elevator voor rijdend lossen en knikdissel: € 95.000. Prijs voor de X-beet rooier-ontbladeraar, afhankelijk van uitvoering, van € 63.000 tot € 70.000.
Importeur:
Abemec, Veghel (N.-Br.), www.abemec.nl.

Mechanisch-hydraulisch

De zonnen voor het laden en reinigen worden rechtstreeks door de aftakas aangedreven. Het trekkertoerental bepaalt dus ook het toerental van de zonnen. De mogelijkheid om op die manier te variëren is echter beperkt, omdat het toerental van de aftakas ook het toerental van de aandrijving van de rooier voorop bepaalt.

De 65 centimeter brede ringelevator brengt de bieten omhoog. Die opvoer lijkt niet overdreven breed, maar kan tot 150 ton per uur verwerken.

De aftakas van de trekker drijft 4 tandwielpompen aan. De ringelevator, transportvijzel, bodemketting en zij-afvoer hebben ieder hun eigen hydraulisch circuit, en zijn traploos in snelheid leverbaar.

Banden van Trelleborg

De lader die Boerderij aan het werk zag, stond op 800/55-30.5 Twin 414-banden van het merk Trelleborg. Dan meet de machine buitenwerks op de banden 3,20 meter, maar die banden lopen wel dicht tegen het chassis. Op zware grond zie je daar liever wat meer ruimte… hoewel, op de plakkerige klei in Flevoland functioneerde het toch goed.

Lees verder onder de foto.

Is de bunker vol, dan is het eind van het perceel altijd haalbaar. 3,20 meter buitenwerks op de banden lukt het net om door te steken. Met een knikdissel kun je in een open perceel de lader ook iets opzij laten lopen.
Is de bunker vol, dan is het eind van het perceel altijd haalbaar. 3,20 meter buitenwerks op de banden lukt het net om door te steken. Met een knikdissel kun je in een open perceel de lader ook iets opzij laten lopen.

Achter lossen

Franquet kan de lader ook achter lossend leveren. Dat is meer van toepassing voor gebruikers die langs de rand van het land willen lossen. De gebieden waar dat gebeurt, zijn inmiddels ook de gebieden waar ze de suikerbieten met een reiniger laden, waardoor de rooier ook wat minder intensief hoeft te reinigen.

Voordeel van het combineren met zwadrooien is dat je eventueel ook apart kunt rooien zonder meteen te laden, zodat de bieten in het zwad op kunnen drogen. En als éénfasesysteem kun je bij het doorsteken ook met volle bunker het einde van het perceel halen. Je kunt immers het zwad dat dan blijft liggen, later alsnog apart opladen.

Voor en tegen

De tweefasencombinaties zijn vrijwel van het toneel verdwenen. Maar de discussie of dat terecht is, laait af en toe toch weer op. De argumenten zijn – sinds de éénfasebunkerrooier na de natte herfst van 1974 aan zijn opmars begon, en de markt overnam – onveranderd. Eén man, één machine en (vrijwel) altijd kunnen rooien, alsmede het totale kostenplaatje per hectare, doet de loonwerker kiezen voor de bunkerrooier. En voor boeren past het goed in het arbeidsplaatje. Een veel genoemd tegenargument is minder bodemdruk. Daardoor is er de afgelopen jaren toch weer in trekkercombinaties geïnvesteerd, veelal door boeren die zelf willen rooien.

Zelf bieten rooien moet bij je passen

De Franquet X-beet en de Grimme Rootster zijn de 2 smaken die er zijn. Waarbij Franquet de mogelijkheid heeft apart in het zwad te rooien, en er behoorlijke keuze is in de grootte van de bunker. Maar zoals bij veel mechanisatievraagstukken: zelf bieten rooien moet bij je passen, en je moet het vooral leuk vinden. De loonwerker wil ook wel met een kruiwagen en bietentang komen rooien, maar wat mag het kosten?

Lees verder onder de foto.

Hoewel er weinig ruimte is tussen banden en chassis, gaf dat op plakkerige grond geen problemen. Oprapen gebeurt met 1 grote zon.
Hoewel er weinig ruimte is tussen banden en chassis, gaf dat op plakkerige grond geen problemen. Oprapen gebeurt met 1 grote zon.

Eindoordeel

PLUS
►mogelijkheid om bieten in het zwad te laten drogen
►investering is te faseren
►meerdere bunkergroottes te kiezen
MIN
er moet een geschikte trekker beschikbaar zijn
►meer verkeer met kippers op het land
►minder geschikt als het écht nat is
ALTERNATIEVEN
In bunkerladers en zwadrooiers is Franquet op dit moment de enige aanbieder van betekenis.

Of registreer je om te kunnen reageren.