Wegen zonder weegschaal is meest veelbelovende innovatie van varkensland in 2024
Met zijn innovatie wegen zonder weegschaal heeft Pieter Hoenderkerken uit Doetinchem de negende editie van Het Beste Idee Van Varkensland gewonnen (HBIVV). Met wegen zonder weegschaal wordt aan de hand van camerabeelden het gewicht van varkens bepaald. Met kunstmatige intelligentie wordt vervolgens de afmetingen van een varken vertaald in het gewicht. Dit gebeurt met vaste camera’s. De bedoeling is om een draagbare oplossing te maken, waarmee de varkenshouder door de stal kan.
Het gewicht is volgens Hoederkerken een belangrijke indicator om te bepalen hoe een varken in zijn vel zit. Hij maakt de vergelijking met een consultatiebureau. Daar wordt bijgehouden of een kind zich binnen de verwachte bandbreedten ontwikkelt. Als dit afwijkt, gaat er mogelijk iets mis. Dit geldt ook voor varkens, betoogt de uitvinder. Hoederkerken claimt daarom dat hij met zijn innovatie kan bijdragen aan het verbeteren van de diergezondheid en het dierenwelzijn.
Juiste aflevergewicht
Zijn techniek wordt in eerste instantie gereed gemaakt om het juiste aflevergewicht van varkens te bepalen. Voor een goede opbrengstprijs is het belangrijk uniforme varkens te leveren. Op termijn wordt het mogelijk de ontwikkeling van varkens te monitoren met de uitvinding en dat te koppelen met het managementsysteem.
De jury koos voor het idee van Hoederkerken omdat dit het meest compleet is. Het scoorde goed op alle punten die de jury betrekt in de beoordeling: draagt het bij aan verduurzaming, helpt het toekomstbestendig te werken, is het vernieuwend, is het goed voor het dierenwelzijn en de diergezondheid, leidt het tot emissiereductie en is het schaalbaar?
De jury was overigens opgetogen over alle zes de ingediende innovaties. Ze zijn aanvullend op elkaar en scoren op alle punten goed, luidde het commentaar. Met de innovatie van Hoederkerken is volgens de jury zelfs meer mogelijk dan de bedenker beschrijft. Bijvoorbeeld het diergedrag monitoren.
Publieksprijs
De publieksprijs ging naar Jari Vogels (29) en Sydney Schipper (21). Namens de Pig Story lanceerden zij ‘Sectorpromotie op maat’. Met een stroomschema en de PigStoryBuddy (Chatbot) kunnen varkenshouders zich verdiepen in het thema en bepalen welke vorm van sectorpromotie bij hen past. Dat kan eenvoudig beginnen door berichten op social media te liken. Als iemand dan de smaak te pakken krijgt, gaat die persoon mogelijk ook andere initiatieven ontplooien om burgers te informeren over de varkenshouderij. De bedoeling is dat zoveel mogelijk varkenshouders zich gaan inzetten om het draagvlak van de sector te vergroten.