VarkensAchtergrond

Vleesconcept met crowdfunding op poten gezet

Wim Meulenkamp en Willem Rienks begonnen 2,5 jaar geleden vanuit het niets een kleinschalig vleesconcept. Door middel van crowdfunding kreeg het tweetal snel voet aan de grond.

Met Buitengewone Varkens zetten Wim Meulenkamp en Willem Rienks 2,5 jaar geleden hun eigen vleesconcept in de markt. Naast hun werk voor het adviesbureau Rom3d, dat ze met nog een compagnon runnen, waren Meulenkamp en Rienks de afgelopen 2,5 jaar beiden zo’n twee dagen per week bezig om het vleesconcept van de grond te krijgen. Fulltime medewerker Bart Vaalt werd aangesteld om de dierverzorging op zich te nemen. Inmiddels worden er 40 zeugen en 400 vleesvarkens binnen het concept gehouden. Op zo’n vijftien locaties is 40 hectare grond voor de dieren beschikbaar. Op korte termijn willen Meulenkamp en Rienks jaarlijks 800 vleesvarkens afzetten.

Hoe is het idee voor dit vleesconcept ontstaan?

“Zo’n acht jaar geleden waren Wim en ik voor ons toenmalige werkgever Alterra in Portugal. In een restaurant aten we exclusief, hoogwaardig varkensvlees. Later zagen we met eigen ogen hoe de varkens er op een extensieve en diervriendelijke manier werden gehouden. ‘Waarom kan dat hier wel en bij ons niet?’, vroegen we ons af. Vervolgens heeft het lang geduurd voordat we zelf aan de slag zijn gegaan. Toen we grond konden huren van een landgoedeigenaar, is het balletje gaan rollen.”

Jullie vleesconcept is met behulp van crowdfunding van de grond gekomen. Hoe werkt dat systeem?

“Ik las een keer een artikel over een Schotse bierbrouwer. Die verkocht bier aan zijn klanten zonder dat de brouwerij al in bedrijf was. Zo doen wij dat ook met ons vlees. Wie €100 aan ons overmaakt krijgt drie jaar lang jaarlijks voor €40 aan vleespakketten thuisgestuurd. Daarbij hoort ook een uitnodiging voor een van onze excursies. We hebben dit plan geïntroduceerd op het Foodfestival in Enschede. Al snel hadden we honderden aanmeldingen, aanvankelijk vooral van ‘family, friends en fools’. Inmiddels staat de teller op bijna 2.200 donateurs. Met het opgehaalde geld huren we grond, verzorgen we de dieren en betalen we onze medewerker en hulpboeren.”

Wat kunnen de donateurs en andere afnemers van jullie vlees verwachten?

“Ons verhaal is onderscheidend. We zetten vooral in op dierwelzijn en smaak en willen een exclusief stukje vlees produceren. We zijn niet biologisch, maar onze varkens moeten wel het hele jaar buiten kunnen lopen. We werken met de niet alledaagse rassen Bonte Bentheimer en Gasconne. De dieren krijgen luxe voer. Het gaat om een mengsel van granen, veldbonen, erwten en koolzaadschroot, aangevuld met zout, krijt en een mineralenmix. We willen ons eigen voer gaan telen. Soja en vismeel zijn in ieder geval uit den boze.”

Wat levert het vleesconcept jullie op?

“De marges in de gangbare varkenshouderij zijn klein. Daar doen wij het niet voor. Wij zijn geen kostprijsboeren. We willen ons onderscheiden door meerwaarde te halen uit ons vlees. Zonder partijen als Vion en Albert Heijn houden we marge over. We willen een paar euro per kilo overhouden en niet een paar cent. Tot dusverre lukt dat heel aardig. We kunnen ons nu bedruipen. Maar bij het lanceren van zo’n vleesconcept gaan de kosten ver voor de baten.”

Waar worden de dieren geslacht?

“Zo’n 80 procent van onze Buitengewone Varkens worden geslacht bij Ter Weele in Oene (Ov.). Een afzetgarantie hebben we niet, al moeten onze donateurs natuurlijk allemaal een vleespakket krijgen. We hebben toegezegd dat we hen binnen een jaar vlees leveren. Dat was onze eerste uitdaging. We merken nu al dat een deel van onze ‘crowd’ meer wil dan één vleespakket per jaar. We willen op termijn de afspraken met onze donateurs dan ook omzetten in abonnementen. Daarnaast zijn we in gesprek met restaurants die interesse hebben om ons vlees af te nemen.”

Smaakt het vlees van de Buitengewone Varkens ook wezenlijk anders?

“Smaak is natuurlijk subjectief. Het vlees ziet er in ieder geval heel anders uit dan gangbaar vlees. Het is duidelijk roder van kleur en ook steviger. Het vlees bevat meer intramusculair vet en dat maakt het zeker smaakvoller.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“We willen op korte termijn 800 vleesvarkens per jaar afzetten. Dat kan met het huidige aantal zeugen. We zien dat er een markt is voor dit segment. Dat merken we aan de vraag naar ons vlees. Een bepaald deel van de maatschappij wil ons product. Sommigen kiezen daarbij bewust voor het diervriendelijke aspect, terwijl anderen juist op zoek zijn naar de smaak van vroeger. In die behoefte kunnen wij voorzien.”

Wat is op de lange termijn jullie doelstelling?

“Ik heb met enkele compagnons een adviesbureau en vind dat op dit moment te leuk om ermee te stoppen. Maar we gaan ook door met de Buitengewone Varkens. De uitdaging zit hem nu in het aanboren van nieuwe afzetkanalen en het logistieke gedeelte. Dat slokt veel tijd op. Waar we over tien jaar staan durf ik niet te zeggen. Ik denk dat er veel potentie zit in de samenwerking met akkerbouwbedrijven. Dan denk ik aan het telen van voer en varkens die ’s winters op de stoppels lopen. Stel dat er 50 akkerbouwbedrijven zijn die daar wat in zien. Dan kunnen we binnen dit concept doorgroeien naar 5.000 vleesvarkens per jaar. Ik denk dat daar een markt voor is. Kwalitatief goed eten is en blijft belangrijk.”


Kijk op www.buitengewonevarkens.nl voor meer informatie.

Beheer
WP Admin