AlgemeenOpinie

Tractorrijden zwaarder belasten?

Wordt de tractor een nieuwe melkkoe van de regering? Het lijkt er sterk op. De discussie over wegenbelasting en het verhogen van de dieselaccijns voorspellen weinig goeds.

Vorige week werd ik er mee geconfronteerd. Ik kreeg twee wagens stro thuisbezorgd. Vervoerd door een boer, die arbeid over heeft. Op deze wijze weet hij wat bij te verdienen. Hij vervoert alles wat los zit. Ook voor rietdekkersbedrijven en aannemers. In feite is hij dus een gewone vervoerder met voordelen. Hij benut zijn eigen tractor, betaalt geen wegenbelasting en heeft goedkopere diesel.

“Dat verandert”, sombert hij onder een kop koffie. “De transportsector gunt ons deze bijverdienste niet. Die heeft geprotesteerd in Den Haag. Daar broedt men nu op plannen om wegenbelasting voor tractoren in te voeren en de dieselaccijns te verhogen. Zo wordt de hele agrarische sector getroffen”.

Ik klaag met hem mee. Tenslotte treft het mij straks ook. Ze zullen niet alleen degenen, die voor derden vervoeren, aanpakken.

Maar dan de argumenten om het niet te doen. Ik kom niet ver. Het sterkste argument vind ik dat wij voornamelijk op ons eigen land rijden en slechts weinig op de weg. Verder is het een verworven recht. Bovendien past een lastenverzwaring ons nu helemaal niet.

Zelf vind ik dit alles niet al te sterk. Ik rijd ook wel vaak op de weg en kom veel trekkers tegen. En het is waar dat met landbouwtrekkers zeer regelmatig vervoer voor derden wordt gedaan. Toch is het nodig dat we argumenten verzamelen om het onheil te keren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het is te laat als er straks een regeringsvoorstel op tafel ligt.

Beheer
WP Admin