Supermarkten willen soepelere regels voor certificering en verwerking biologisch
Supermarkten pleiten voor soepelere regels rond verkoop biologische producten om verdere groei te realiseren, blijkt uit Bionext-panelgesprek met vier grote retailers.
Supermarkten willen dat de regels rond de verkoop van biologische producten worden versoepeld. Dat kan de retailers helpen bij verdere groei in de verkoop van biologische producten. Dit bleek uit een panelgesprek met vier grote retailers tijdens een bijeenkomst van ketenorganisatie Bionext over de marktontwikkeling van biologische producten.
Sterke groei biologische omzet
De omzet van biologische producten is in de eerste acht maanden van dit jaar met 9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau CPS GFK. Het gaat zowel om groei in verse biologische producten als biologische kruidenierswaren. Verse biologische producten zijn goed voor 73% van de biologische omzet. Het totale biologische omzetaandeel is gestegen van 3,6% naar 4%. Binnen de categorie vers is het omzetaandeel gestegen van 5,2% naar 5,8%.
Ten opzichte van 2019 is de biologische omzet in 2023 met ruim 50% gestegen naar €1,4 miljard. Hiervan is 20% te danken aan prijsverhogingen en 30% aan stijgende volumes. Of deze verhouding ook geldt voor de stijging van 9% gedurende de eerste acht maanden van dit jaar is nog niet bekend.
Supers willen flexibelere regels biologisch
Supermarkten zijn goed voor 76% van de totale biologische omzet. Albert Heijn (AH), Jumbo, Plus en Lidl zien kansen om biologisch te laten groeien, maar er moet nog veel gebeuren om de Nederlandse doelstelling van 15% biologisch areaal in 2030 te realiseren. Het zou volgens een aantal supers helpen als de regelgeving rond de verkoop van biologische producten wordt versoepeld.
Zo koopt Plus een aantal AGF-producten biologisch in, maar verkoopt deze vervolgens als gangbaar, aangezien de supermarktketen nog niet is gecertificeerd voor de verkoop van losse biologische producten in de winkels. Dit heeft volgens duurzaamheidsmanager Marlijn Simons te maken met de extra kosten en administratieve rompslomp die dit met zich meebrengt. Martijn Versteegh, duurzaamheidsmanager bij AH, geeft aan dat biologisch brood in de winkels niet op dezelfde broodsnijmachine als gangbaar brood mag worden gesneden. De supers vinden het goed en logisch dat er regels zijn, maar pleiten wel voor wat meer flexibiliteit.
Bionext presenteerde tijdens de bijeenkomst ook de uitkomsten van zeven nudging-campagnes tussen 2021 en 2024. Door inzet van extra schapkaartjes, raam- en vloerstickers steeg de omzet gemiddeld met 20% ten opzichte van een periode van vier tot vijf weken voor de start van de campagnes. Of nudging ook op de lange termijn effect heeft, moet uit nieuw onderzoek blijken.
Het bericht dat biologisch brood gesneden moet worden op een andere broodsnijmachine is niet correct. Het mag gewoon op dezelfde machine als het niet biologisch brood. Het is onduidelijk waar dit verhaal vandaan komt.