Foto: Steyr MechanisatieNieuws

Steyr werkt hard aan deels elektrische trekker

Trekkerfabrikant Steyr werkt aan een hybride-aandrijflijn voor de Terrus-serie. Binnen nu en twee jaar rijden de eerste prototypes rond.

Het Oostenrijkse trekkermerk Steyr werkt achter de schermen hard aan een hybride aandrijflijn voor de Terrus-trekkerserie. Daarvoor is het merk genomineerd voor het ‘DLG-Agrifuture Concept Winner’-award. Deze prijs wordt uitgereikt op de Agritechnica-beurs in Hannover. Steyr laat vooralsnog weinig technische details los over de aandrijflijn. Wat wel bekend is: de trekker is voorzien van een generator die wordt aangedreven door de dieselmotor die stroomt opwekt voor een beperkt accupakket.

Er ligt een standaard transmissie in de trekker, die (deels) elektrisch wordt aangedreven. Er is namelijk sprake van een serieel-parallelle hybride. Dat wil zeggen dat de dieselmotor kan dienstdoen als stroomgenerator voor de elektromotor (serieel), maar ook dat beide motoren los van elkaar de wielen kunnen aandrijven (parallel). De trekker kan dus straks het motorblok uitschakelen en kortstondig puur elektrisch rijden, bijvoorbeeld in een emissiearme zone. De accu wint ook energie terug bij het afremmen. Steyr zegt met deze ontwikkeling de vermogensdichtheid en kracht van de trekker te willen verhogen, en tegelijk de voordelen van een hybride aandrijving te willen benutten.

Binnen twee jaar rijden prototypes rond

Steyr werkt achter de schermen hard aan het concept. Binnen nu en twee jaar zullen de eerste prototypes rondrijden. Binnen nu en vijf jaar wil Steyr het concept gecommercialiseerd hebben. Het concept is een voor borduursel op de Steyr-Konzept. Dat futuristische trekkerconcept presenteerde de fabrikant groots op de Agritechnica in 2019.

Reacties

  1. Ideaal in de bergen. Rijd je naar beneden dan vul je de batterij, ga je omhoog dan krijgt de dieselmoter hulp van de electromoter.

Beheer
WP Admin