In het hart van Zeeland op Zuid-Beveland dorst loonbedrijf van den Dries uit 's-Heerenhoek 22 ha maaltarwe voor Vermue-Nisse. - Foto's: Anton Dingemanse AkkerbouwFoto

Snel tarwe dorsen voor de volgende regenperiode

Er was al incidenteel tarwe gedorst maar met de droge dagen vorige week konden de Zeeuwse telers eindelijk helemaal los. In drie à vier dagen tijd is ongeveer 85% van de tarwe geoogst inclusief wat eerder al was gedorst.

Vermue teelde dit jaar de rassen Chevignon en Porthus. Ondanks de tegenvallende omstandigheden tijdens de bloei en korrelontwikkeling resulteerden deze rassen niet onder de maat. Bijkomend is dat de grond waarop Vermue teelt geen gemakkelijke grond is maar overwegend wel een goed oogstresultaat oplevert.

Nog een keer de tank lossen en de volle wagen kan naar het innamepunt van CZAV in Driewegen.

Het dorsresultaat in de wagen geeft de indruk dat de korrelgrootte vrijwel normaal is.

Het monsterresultaat bij het innamepunt. 16,3% vocht is iets te hoog, maar dat ging bij elke volgende vracht naar beneden, zeker toen het zonnetje erbij kwam. Het hectolitergewicht van 75,4 kg onderschrijft dat het oogstresultaat niet tegenvalt, met uiteindelijk een opbrengst van ruim 9 ton ha.

Bijzonder is ook het gebruikte materieel dat wordt ingezet. Vermue senior en junior zijn gemotiveerde gebruikers van naar hun smaak prima presterende machines van wat oudere datum. Die worden dan ook met zorg onderhouden. Hier lost Vermue senior met zijn Fendt 311 uit 1983 een Veenhuis 13 tons kipper uit 1988.

Bij terugkomst op het tarweveld is het tijd voor een verkwikkende kop koffie. Samen met chauffeur van de combine Martien Steijn, midden, laten vader Joop Vermue, links, en zoon Danny zich de koffie met versnapering goed smaken.

Na de koffie wordt weer snel verder gedorst. Het loonbedrijf neemt het stro af en wordt dus niet gehakseld.

Inmiddels is Vermue junior met zijn Volvo BM 814 uit 1977 en Veenhuis 12 tons kiepwagen uit 1978 naar het innamepunt in Driewegen gereden om te lossen. De combinatie is een mooi voorbeeld uit die periode waarbij met name de trekkers nog steeds voor de bedrijfsvoering worden gebruikt.

Aan het coronaloket neemt Danny Vermue de laadbon in ontvangst.

Terwijl bij het innamepunt, en uiteraard niet alleen in Driewegen, vrachtcombinaties met tarwe af- en aanrijden, worden tegelijkertijd constant vrachtwagens geladen om de ingenomen tarwe naar de hoofdvestiging van CZAV in Wemeldinge te brengen.

Beheer
WP Admin