Foto: Henk Riswick AlgemeenNieuws

SMK: Kabinet, vergoed € 30 miljoen aan inspanning duurzaamheid

Stichting Milieukeur (SMK) roept het kabinet op om € 30 miljoen te vergoeden aan boeren en tuinders die voldoen aan de duurzaamheidseisen van verschillende keurmerken.

De stichting ziet dat boeren en tuinders hogere kosten maken om een keurmerk zoals ‘On the way to Planetproof’ te mogen dragen. Zij stellen dat het een ongelijk speelveld creëert voor producenten die voldoen aan de duurzaamheidseisen van topkeurmerken. In juni is hierover al een motie over aangenomen.

SMK roept nu op dat er ook uitvoering wordt gegeven aan de vergoeding. SMK heeft berekend dat de totale jaarlijkse directe kosten voor deelname aan Beter Leven (2 en 3 sterren), Biologisch, Demeter, EKO en On the way to PlanetProof ongeveer neerkomt op € 30 miljoen.

Redelijke vergoeding

Gijs Dröge, directeur van SMK: “Wij zien dat veel ondernemers willen inspelen op de vraag van supermarkten naar duurzamere producten. Maar vanwege het ontbreken van een redelijke vergoeding twijfelen ze of die stap ook economisch verstandig is. De belangstelling van de consument voor duurzamer product is er wel. Maar door prijsconcurrentie in de supermarkt is het bijna onmogelijk iets meer te krijgen voor boeren en tuinders met een keurmerk.”

Dröge wil dat er een bedrag van € 30 miljoen in de rijksbegroting wordt vrijgemaakt om zo belangrijke stappen te nemen in het verduurzamen van de voedselvoorziening aan de hand van keurmerken.

Keuze voor keurmerk

Uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK blijkt dat één op de drie consumenten structureel kiest voor producten met een keurmerk. SMK werd in 1992 opgericht en is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van criteria voor het Nederlandse keurmerk Milieukeur. In 2017 is dit keurmerk overgegaan op ‘On the way to PlanetProof’. In 2022 heeft dit keurmerk 2.800 deelnemende bedrijven. Dit jaar werd ‘On the way to PlanetProof’ uitgeroepen tot een topkeurmerk door consumentenvoorlichtingsorganisatie Milieu Centraal samen met elf andere keurmerken.

Reacties

  1. Als het niet uit de markt kan komen, is er geen toekomst voor extra duurzaamheid eisen.
    Zeker nu de consument geen grip heeft wat er nog in de portemonnee zit, voor eerste levens behoefte ETEN.

  2. Als de energiekosten nog verder mogen stijgen, waar zal de consument dan op besparen? We zien nu al dat ze hun toevlucht nemen tot merkloze huismerken.

  3. Typisch gevalletje bang voor eigen eierkorf.
    Hier blijkt maar weer dat de eventuele meerwaarde volledig opgaat aan dit soort door zich zelf bedacht belangrijk instellingen.
    Business model duurzaamheid over de rug van de boer en consument.

Beheer
WP Admin