RosierGreidanus plaatste vier gasflessen op het dak, en ook onder de trekker waar normaal de dieseltank zit, is ruimte voor nog eens vier flessen met Compressed Natural Gas (CNG). - Foto's: Bob Karsten MechanisatieNieuws

RosierGreidanus laat John Deere op gas rijden

Landbouwmechanisatiebedrijf RosierGreidanus uit Winsum (Fr.) verruilt dieselmotoren voor een blok dat draait op gas. Een eerste prototype-trekker is af. Een Volvo-wiellader volgt.

Het Friese mechanisatiebedrijf RosierGreidanus uit Winsum, producent van Buffalo-mobiele mestpompen en importeur van onder andere Zunhammer, Holmer en Malone, werkt al geruime tijd aan een trekker die draait op gas. Een eerste prototype, een John Deere-trekker, is nu praktisch klaar. RosierGreidanus plaatste vier gasflessen op het dak, en ook onder de trekker waar normaal de dieseltank zit, is ruimte voor nog eens vier flessen. Daarin wordt Compressed Natural Gas (CNG) opgeslagen onder 250 bar druk. Daarmee zou de trekker volgens berekeningen van het bedrijf 8 tot 10 uur kunnen werken met één tankbeurt.

Lees verder onder foto

De originele dieselmotor is verwijderd uit de trekker, en ervoor terug plaatsten de bouwers een MAN-gasmotor. De module net voor het inlaatspruitstuk (midden in beeld) maakt het gas-lucht-mengsel op basis van een algoritme.
De originele dieselmotor is verwijderd uit de trekker, en ervoor terug plaatsten de bouwers een MAN-gasmotor. De module net voor het inlaatspruitstuk (midden in beeld) maakt het gas-lucht-mengsel op basis van een algoritme.

Smoorklep vrij

De originele John Deere-motor is verwijderd uit de trekker, en ervoor terug plaatsten de bouwers een MAN-gasmotor met daarop CET-smoorvrije kleppentechnologie. Vanuit de opslagflessen loopt het gas door een reduceerventiel, van waaruit het gas met 8 bar naar het inlaatspruitstuk wordt geperst. Net daarvoor bevindt zich een module wat een gas-en-luchtmengsel vormt, aangestuurd door een algoritme. En vervolgens is er per cilinder (zes stuks) een pulserende klep, die het mengsel de verbrandingskamer in laat. In tegenstelling tot een dieselmotor, is dit blok voorzien van bougies voor de ontsteking.

Volgens de bouwers is het nadeel van een standaard gasmotor, dat deze bij een laag toerental in deellast, minder koppel levert dan een diesel – iets wat voor trekkers juist belangrijk is. Om dit op te lossen worden de Clean Engine Technology (CET)-smoorvrije kleppen ingebouwd; deze pulserende inlaatkleppen zijn een alternatief voor de standaard smoorklep die het koppel bij laag toerental zou beperken. Volgens de bouwers heeft het motorblok in de John Deere-trekker vanwege de smoorvrije kleppen nu een vlakkere koppelkromme dan de standaard dieselmotor.

Lees verder onder foto

Het CNG-gas wordt met 250 bar in de gasflessen opgeslagen. Daarmee zou de trekker volgens berekeningen van het bedrijf 8 tot 10 uur kunnen werken op één tankbeurt.
Het CNG-gas wordt met 250 bar in de gasflessen opgeslagen. Daarmee zou de trekker volgens berekeningen van het bedrijf 8 tot 10 uur kunnen werken op één tankbeurt.

Schone verbranding

Volgens RosierGreidanus zijn er twee doelgroepen voor de gastrekker. Enerzijds zijn dat bedrijven die zelf gas opwekken met een biovergister; deze bedrijven kunnen namelijk hun eigen bio-methaangas produceren, reinigen en gebruiken voor voertuigen. En anderzijds zou de trekker interessant zijn voor bedrijven die bijvoorbeeld inschrijven op openbare aanbestedingen, vanwege de relatief schone verbranding van aardgas.

Een eerste prototype is inmiddels af, en na het finetunen van de motorsoftware wil RosierGreidanus deze gaan inzetten als demotrekker bij verschillende bedrijven. De ombouw zou mogelijk zijn voor de John Deere 6R- en 6M-zescilinders (140 tot 300 pk). Ondertussen werkt het bedrijf aan een tweede machine: er wordt namelijk momenteel een Volvo-wiellader uitgerust met eenzelfde gasmotor.

Beheer
WP Admin