Foto: Ruud Ploeg AlgemeenNieuws

Rechtbank Gelderland: Personenauto kan geen MMBS of T5-voertuig zijn

Het gebruik van omgebouwde auto’s als MMBS of T5-voertuig heeft zijn langste tijd gehad. Dat valt op te maken uit een uitspraak van de kantonrechter van de rechtbank Gelderland.

Vrijdag werd een jongen uit Ede door de kantonrechter veroordeeld voor het rijden in een auto zonder kenteken, terwijl hij bovendien op dat moment nog geen 18 jaar oud was.

De jongen had aangevoerd dat de auto niet kentekenplichtig was, dat hij geen rijbewijs B nodig had voor het voertuig en dat hij daarom geen 18 jaar hoefde te zijn om de auto te mogen besturen. Volgens hem was de auto namelijk een motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) en/of een T5-voertuig. Een T5-voertuig is een land- of bosbouwvoertuig dat meer dan 40 km/u kan rijden. Beide motorrijtuigen hoeven geen kenteken te hebben en hierin mag gereden worden zonder rijbewijs B.

Constructiesnelheid eigenhandig beperkt

De auto, een Ssangyong Korando Td, had geen officiële snelheidsbegrenzer, maar de constructiesnelheid was eigenhandig beperkt tot 92 km/uur. Op het motorrijtuig was een afgeknotte driehoek geplaatst en het had een 45 km-plaat. Het motorrijtuig had een zitting voor de bestuurder en een passagier.

Personenauto geen MMBS en T5-motorrijtuig

Aan de hand van het Reglement voertuigen heeft de kantonrechter bepaald dat een personenauto geen MMBS kan zijn, onder andere omdat het voertuig veel harder kan rijden dan 25 of 45 km. Daarnaast gelden voor een MMBS eisen waaraan een personenauto niet voldoet.

Ook vind de kantonrechter dat de auto geen T5-motorrijtuig was. Een motorrijtuig kan pas een T5-motorrijtuig zijn als het ook een landbouw- of bosbouwtrekker is. Daarvan was in dit geval geen sprake. Een motorrijtuig is pas een landbouw- of bosbouwtrekker als het in het bijzonder is ontworpen voor (onder andere) duwen en trekken. Van een personenauto kan dat niet worden gezegd. Die is in het bijzonder ontworpen voor personenvervoer.

Voorwaardelijke geldboetes

Volgens de kantonrechter had de jongen niet mogen rijden in een personenauto, terwijl hij daar te jong voor was. Daarmee heeft hij de verkeersveiligheid in gevaar gebracht. Dat de man een tractorrijbewijs had, doet daar niet aan af. Ook had de auto geen kenteken. Dat maakt het lastig bij overtredingen de eigenaar of bestuurder van de auto te achterhalen.

Om die reden staan op deze feiten forse geldboetes. De jongen had geen strafblad. Daarnaast is gebleken dat de regelgeving op dit gebied ingewikkeld is en dat de RDW blijkbaar een ander signaal afgeeft. Daarom besloot de kantonrechter de jongen, die volgend jaar 18 wordt, voor beide overtredingen voorwaardelijke geldboetes op te leggen, met een proeftijd van slechts één jaar.