De retail moet volgens Rabobank balans zoeken in doorberekenen van kosten en voorkomen van vraaguitval. - Foto: Albert Heijn,Yasmin Hargreaves RundveeNieuws

Rabobank: afzet zuivel onder druk door hoge inflatie

De consumentenprijzen voor zuivel zijn een derde hoger dan de afgelopen jaren. De hoge inflatie laat consumenten bewuster kiezen. Dat effect wordt pas in 2023 zichtbaar.

Consumenten zullen bewuster producten gaan kiezen. Dat komt vooral door de hoge inflatie. De consument zal eerst zoeken naar goedkoper product en zal ook bewuster met de gekochte voeding omgaan wat tot minder verspilling leidt. Uiteindelijk heeft dit gedrag effect op de volumes die afgezet worden in de markt. Waarschijnlijk wordt dat effect pas begin 2023 zichtbaar, zo voorspelt Rabobank.

Alerter op aanbiedingen door hoge inflatie

Rabobank verwacht dat de consument door de hoge inflatie alerter wordt op aanbiedingen, goedkopere producten of een andere verpakkingsgrootte. Een andere maatregel om de inflatie te drukken is het minder vaak kopen of het stoppen met kopen van ‘onnodige voedselproducten’.

Voor de basisbehoeften, zoals boter om mee te bakken of koken, zal de consument eerst een goedkoper alternatief zoeken, terwijl men de meer luxe producten, de tussendoortjes of kaasjes voor op de borrelplank, eerder zal laten staan. Voor de retailers betekent het dat ze moeten zoeken naar een balans tussen het doorberekenen van de kostenstijging aan de consument en het voorkomen van vraaguitval.

Leestip: ‘Meer koeien als bescherming tegen inflatie…?’

Uit cijfers van Agrimatie van Wageningen Universiteit blijkt dat de consumentenprijzen lange tijd stabiel zijn geweest rond het niveau dat in 2015 betaald werd voor zuivelproducten. Dat prijsniveau wordt geïndexeerd met de waarde 100. De afgelopen anderhalf jaar zijn de prijzen echter langzaam opgelopen, met een versnelling in dit jaar.

Consumentenprijsindex van zuivel naar recordhoogte

De consumentenprijsindex van zuivel is in juni en juli 2022 doorgestegen naar een nieuwe recordhoogte van 133 punten, ofwel 33 procent meer dan het gemiddelde van 2015. De producentenprijsindex voor zuivel staat op 153 punten. De prijsindex af-boerderij steeg de laatste maanden sterk door en staat nu op een nieuw record van 172 punten. Hoge prijzen van energie en voer stuwen de af-boerderij prijzen verder op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief zuivelmarkt en ontvang maandelijks gratis artikelen die normaal alleen te lezen zijn voor abonnees.

Reacties

  1. he slipie,s van de rabo welke produkten zijn er niet gestegen
    en is het niet zo dat zuivel het minst is gestegen als je kijkt naar de voeding en drogestof per kg zuivel
    die daar in zitten
    brood is wat betreft prijs nog niet verdubbel maar als dat niet binnen half jaar gebeurt is er geen enkele bakker meer over ook niet die voor retail jumbo of ah bakt
    en van soja en soja olie en sla ga je het niet redden helaas

Beheer
WP Admin