De Rapide XL-V is volgens Peecon een ideaal alternatief voor de zelfrijdende voermengwagen. Peecon peilde onlangs de meningen over de overlaad-uitkuilfrees op vakbeurs Eurotier in het Duitse Hannover. – Foto’s: Mark Pasveer MechanisatieNieuws

Peecons overlaad-uitkuilfrees schittert op Eurotier   

Het heet officieel de Peecon Rapide XL-V en is feitelijk een uitkuilfrees waarmee je van een trekker met mengwagen een zelfrijder maakt. Peecon peilde de meningen over dit overlaad-uitkuilfreesconcept onlangs op vakbeurs Eurotier in Hannover (D.).

De Peecon Rapide XL-V zou een ideaal alternatief voor de zelfrijdende voermengwagen moeten zijn. Het idee is dat de trekker die hier tussen de voermengwagen en de uitkuilfrees staat, ook inzetbaar blijft voor andere klussen in de drukke perioden. En: het geheel zou daardoor uiteindelijk goedkoper moeten zijn als je kijkt naar de kosten per kg melk ten opzichte van een zelfrijder.

Lees verder onder de foto’s

Dit is het uitzicht vanuit de MF-cabine.
Dit is het uitzicht vanuit de MF-cabine.

Twee transportbanden

Peecon bedacht een freesinrichting met een freestrommel van 220 cm breed die helemaal over de trekkercabine gaat. Het uitgefreesde kuilvoer wordt naar de buitenkanten getransporteerd en op twee transportbanden geworpen.

De twee 40 cm brede transportbanden zijn in een V-vorm geplaatst onder een hoek van 45 graden. Het voer wordt achter de trekker naar de mengwagen getransporteerd. Peecon stelt dat de capaciteit minimaal 30% hoger is dan conventionele laadfrezen, omdat er nu met twee transportbanden wordt gewerkt in plaats van één.

De uitsparing is precies zo gemaakt dat je als chauffeur zicht houdt op het werk. Het frame hangt onderin de aanbouwdelen die vergelijkbaar zijn met die van voorladers.
De uitsparing is precies zo gemaakt dat je als chauffeur zicht houdt op het werk. Het frame hangt onderin de aanbouwdelen die vergelijkbaar zijn met die van voorladers.

Eigen hydraulieksysteem

Het systeem wordt aangedreven door een eigen hydraulieksysteem dat op de voermengwagen geplaatst wordt, bestaande uit een hogedrukpomp met gesloten systeem. Dankzij een scharnierpunt dat achter de trekkercabine zit, kan de frees extra hoog waardoor er een uitfreeshoogte tot 5,5 meter haalbaar is met als resultaat een nagenoeg een vlakke kuilwand.

Dankzij de lange bouw, kun je uitkuilhoogtes aan tot wel 5,5 meter. Na het frezen blijft er een bijna rechte kuilwand over, zo belooft Peecon. En de aan- en afbouw is ‘in een handomdraai’ gebeurd, aldus de fabrikant.– Afbeelding: Peecon
Dankzij de lange bouw, kun je uitkuilhoogtes aan tot wel 5,5 meter. Na het frezen blijft er een bijna rechte kuilwand over, zo belooft Peecon. En de aan- en afbouw is ‘in een handomdraai’ gebeurd, aldus de fabrikant.– Afbeelding: Peecon

Peecon belooft dat deze trekker-uitkuilfrees past op nagenoeg elk merk en type trekker. De complete installatie zou ‘in een handomdraai’ van de trekker af te halen zijn. De gehele voortrein is wel lang: grofweg 7,2 meter.

Lees ook: Peecon start productie elektrische voermengwagen