Onderhoudskosten Kaweco Double Twin Shift-mesttank fors lager dan van zelfrijder
Loonbedrijf Nijmeijer Kuipers in Nutter (Ov.) investeerde vorig jaar in een Kaweco Double Twin Shift-mesttank. Het loonbedrijf speelt hiermee in op wensen van klanten om nauwkeuriger en bodemvriendelijk te bemesten, en tegelijk de kosten in de hand te houden.
“Met zo’n Kaweco Double Twin Shift met een tank van 16 kuub heb je in de praktijk vrijwel net zo veel capaciteit als met een zelfrijder met een iets grotere tank”, vertelt Jesper Kuipers, eigenaar van loonbedrijf Nijmeijer Kuipers met vestigingen in Langeveen (Ov.) en Nutter (Ov.). Het bedrijf werkte voorheen met twee zelfrijders, maar besloot vorig jaar om een zelfrijder te vervangen door een Double Twin Shift. “Rendabel bemesten is een uitdaging. De uitrijperiodes zijn beperkt, en door aanscherping van de normen zien we steeds meer mest uit Twente vertrekken. Tegelijkertijd willen onze klanten de mest die ze wel mogen aanwenden, zo efficiënt mogelijk benutten.”
Kuipers heeft inmiddels een seizoen ervaring met de Kaweco Double Twin Shift-mesttank. Dat begon vorig voorjaar met een tijdelijke machine, omdat Kaweco de door Nijmeijer Kuipers gekochte mesttank niet meteen kon leveren. “Een groot voordeel ten opzichte van een zelfrijder is dat je de trekker die je voor de mesttank hebt staan, voor andere werkzaamheden kunt gebruiken als je niet aan het bemesten bent. Het is wel zo dat je een flinke trekker nodig hebt om de capaciteit goed te benutten. Liefst een trekker van 250 pk of meer, voorzien van brede banden. De mesttank kun je binnen 5 minuten aan- en afkoppelen, onder meer vanwege het makkelijke Isobus-bedieningssysteem van Kaweco.” De onderhoudskosten van een Double Twin Shift-mesttank zijn in vergelijking met een zelfrijder enorm veel lager, constateert Kuipers.
Lees verder onder de foto
Lagere bodemdruk
Over de kwaliteit van werken is de loonwerker enthousiast. “De bodemdruk is lager dan bij een zelfrijder en beter verdeeld door de uitschuifbare buitenwielen van de mesttank, en doordat het totaalgewicht verdeeld is over meer banden. Voor de chauffeur is het even wennen. Op het erf bij de boer is een mesttank met trekker iets minder wendbaar dan een zelfrijder. Op het land is er weinig verschil. De combinatie met mesttank rijdt comfortabeler, en is op de weg een stuk sneller.”
Volgens Kuipers is de concurrerende capaciteit van de Double Twin Shift deels toe te schrijven aan de slimme manier waarop de machine is gebouwd. “We hebben ook gekeken naar andere merken. Maar naar onze inschatting loopt Kaweco een paar jaar voor op de rest. Het is de combinatie van factoren die een grote capaciteit mogelijk maakt. Naast de tankinhoud is dat vooral de grote pompcapaciteit van 9.000 liter per minuut. In combinatie met de maxivuller op de aanvoerleiding, een zeer goed werkende snijreiniger, en een mestroute met weinig bochten, betekent dit dat het vullen van de tank zeer snel gaat. En dat is juist waarmee je tijdwinst kunt boeken.”
NIR-sensor
Nijmeijer Kuipers liet zijn nieuwe Double Twin Shift uitrusten met een NIR-sensor. Dit apparaat bepaalt bij het uitrijden van mest continue het stikstof- en fosfaatgehalte. “Dat maakt het mogelijk om te doseren op grond van een gewenste stikstof- of fosfaatgift, of een combinatie van beide. Desgewenst kun je daar een maximale mestgift in kuubs per hectare aan koppelen.”
De loonwerker weet dat veel van zijn klanten belangstelling hebben voor de nieuwe mogelijkheden om mest nauwkeurig te doseren. “We hebben al een paar klanten die nog een stap verder gaan. Ze laten van hun percelen een bodemscan maken en benutten de verzamelde data om zogenoemde taakkaarten te maken. Daarmee kun je plaats specifiek bemesten, dus op de ene plek wat meer stikstof en fosfaat doseren dan op de andere. Onze Double Twin Shift voert dit moeiteloos uit, en legt alle data vast. Die kan de boer later weer gebruiken om nauwkeurig te bepalen hoeveel kunstmest hij bij moet strooien.”