NZO wint rechtszaak over ‘misleidende’ naam Roombeter
De Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) wint een rechtszaak tegen voedingsbedrijf Upfield over de ‘misleidende’ naam van plantaardige roomboter Roombeter. Upfield mag van de rechtbank in Utrecht van zijn merk Blue Band geen plantaardige roomboter onder een misleidende naam op de markt brengen.
Volgens de rechter handelt Upfield in strijd met Europese regelgeving. Die schrijft voor dat de benaming room alleen mag worden gebruikt om zuivelproducten aan te duiden. De Nederlandse Zuivelorganisatie eiste een verbod op het gebruik van de productnaam Roombeter. Dit omdat Upfield deze gebruikt voor een plantaardig product en niet voor een zuivelproduct. Upfield stelde dat met de naam, in combinatie met overige vermeldingen, niet wordt ‘aangegeven, geïmpliceerd of gesuggereerd dat het een zuivelproduct betreft’. Zo valt op de verpakking te lezen dat het om een ‘100% plantaardig alternatief voor roomboter’ gaat.
Ook misleidend product
Maar de rechter gaat dus niet mee in het verhaal van Upfield. En beveelt het bedrijf de verkoop van de producten onder de naam Roombeter binnen drie maanden te staken ‘en gestaakt te houden’. Als Upfield dat niet doet, volgt een dwangsom van €5000 voor elke dag dat het product buiten de gestelde termijn op de markt is. Daarbij geldt een maximum van €250.000.
Organisatie Foodwatch riep Roombeter vorig jaar nog uit tot meest misleidende product. De eerste e in de naam van Roombeter is namelijk zo ontworpen dat de letter precies lijkt op een o. Daarom weten consumenten niet of ze roomboter of een alternatief kopen, zo stelde Foodwatch destijds.
Tegen beter weten
Upfield laat weten dat het ‘alle details van het teleurstellende vonnis’ bestudeert. En dat het gehoor geeft aan de uitspraak van de rechter. “Blue Band gelooft niet dat via de rechter keuze voor de consument beperken, de juiste weg is. Wij vinden dat consumenten tegenwoordig goed geïnformeerd zijn en altijd goed in staat zijn gesteld om de plantaardige aard van ‘Blue Band Roombeter’ te herkennen”, aldus het bedrijf.
Upfield had beter kunnen weten, want vorig jaar pakte NZO ook Mister Kitchen aan. Toen werd NZO door de rechter in het gelijk gesteld over het gebruik door Mister Kitchen van de naam Droomboter voor een plantaardig alternatief van het voedingsbedrijf.
Mede-auteur: Redactie Boerderij