Nedato lanceert online handelsplatform aardappelen
De coöperatie Nedato lanceert woensdag 21 augustus tijdens de Aardappeldemodag in Westmaas een digitaal handelsplatform voor aardappelen. Dit handelsplatform wil de vrije handel in aardappelen stimuleren, meer mogelijkheden bieden aan de telers om hun vrije aardappelen te verkopen en de aardappelhandel transparanter maken.
Het platform heet Service2Potato en moet een onafhankelijk online handelsplatform worden waar digitaal en ‘traditioneel’ zakendoen hand in hand gaan. ‘Kopers en verkopers komen met elkaar in contact, waarbij ze beiden profiteren van een wereldwijde handelsplaats: het internet. En dat uiteraard 24/7’, aldus de site van het gloednieuwe platform.
Volgens algemeen directeur van Nedato, Wim van de Ree, is de verkoop van aardappelen aan vernieuwing toe. “Digitalisering moet zorgen voor snelheid en gemak”, aldus Van Ree hierover op de website van de coöperatie. “Je ziet dat partijen als Uber en Booking.com zich op andere marktgebieden zijn gaan roeren en dus als buitenstaanders geld gaan verdienen aan de sector. Wij vinden als Nedato dat we dit moeten oppakken. Van binnen de sector, zodat het geld ook binnen de sector blijft.”
Onvoldoende transparantie in de markt
Van Ree constateert dat er nu onvoldoende transparantie in de markt bestaat. De noteringen in Noordwest-Europa worden gebaseerd op transacties tussen teler en afnemer. “In Nederland verloopt dit via PotatoNL, waar de notering wordt gevoed door telers, verwerkers en handelaren die contracten inleveren. Je bent als aanbieder afhankelijk van het aantal transacties dat ingediend wordt. Helaas blijkt dat slechts een klein percentage van het totaal te zijn. Per saldo is er dan niet een volle transparantie over de markt”, zegt Van Ree.
“Tweede punt is dat er in de specificaties van de partijen een bandbreedte wordt gehanteerd. Je krijgt bijvoorbeeld een notering tussen €0,30 en €0,40 per kilo. Maar wanneer is mijn partij die lagere en wanneer is die de hoge notering waard? De condities daarvoor zijn onvoldoende inzichtelijk”, aldus Van Ree.
Baat bij prijstransparantie
“De volledige keten heeft er in mijn ogen baat bij als daarover meer transparantie is. Dan weet je als teler wat je partij waard is en de koper weet dat die een goede prijs betaalt voor kwaliteit. Als je de route van de aardappel niet kent, dus verkoop je via de handel, dan heb je die prijstransparantie wel nodig. Met een vast contract heb je een vaste prijs en is dat minder relevant. Teken je die niet en dan is het een gegeven dat die andere route op voorhand niet bekend is. Dan heb je wel ergens houvast nodig en dat is de markttransparantie.”
Aardappelcoöperatie Nedato levert jaarlijks zo’n 200.000 ton aardappelen aan de verwerkende industrie in Nederland, België en Duitsland.
Mede-auteur: Marianne Vogelaar