AlgemeenAchtergrond

Naweeën van de overstroming

Graan is door de overstromingen in Australië niet meer te slijten. Het is gewoonweg niet bij de afnemers te krijgen.

In januari zijn tijdens de overstromingen niet alleen de wegen maar ook de spoorlijnen zwaar beschadigd. Alle beschikbare wegenbouwmateriaal en vracht-auto’s worden ingezet om de schade te herstellen. Het goederenspoor dat hier door Toowoomba loopt, vanaf het binnenland naar Brisbane, is vorige week weer in gebruik genomen. Maar het duurt minstens nog tot in 2012 voordat alle wegen en bruggen weer gerepareerd zijn. Daardoor is er een grote achterstand in transport.

Geen plek voor graan over spoor

Dat heeft zijn ook zijn weerslag op landbouwbedrijven. Zo zijn er voorlopig geen treinen meer beschikbaar die het graan naar de havens vervoeren. Alles is volgeboekt voor het transport van kolen en ertsen. Het graan moet nu met vrachtauto’s naar Brisbane worden gebracht. De partij van 2.000 ton die ik de vorige maand heb verkocht, is normaal een treinlading. Nu brengt één vrachtauto de partij weg, want meer vrachtauto’s zijn domweg niet te krijgen. Die kan maximaal één vracht per dag naar het 550 kilometer verderop gelegen Brisbane brengen. Met een maximale lading van 40 ton duurt het nu dus tien weken voordat ik twee silo’s leeg heb. Hoewel een groot gedeelte van de afstand met 75 ton lading gereden kan worden, gooit het laatste stuk naar Brisbane roet in het eten. Daar mag maar 40 ton maximaal meegenomen worden op een B-Double.

Kosten onbeheersbaar

Gevolg is ook dat de handelaren niet meer willen kopen, want zij weten niet hoe ze het graan naar de havens moeten krijgen. Ook is onduidelijk wat het transport de volgende weken gaat kosten, want ook daar zie je marktwerking: de transportbedrijven ver-hogen hun tarieven door de extreme vraag. Bovendien rijdt het extra transport op de doorgaande wegen het wegdek op vele plaatsen aan flarden. Kortom, de gevolgen van de overstro-mingen zijn niet voorbij als het water weg is.

Beheer
WP Admin