De leden-melkveehouders ontvingen een bovengemiddelde melkprijs van gemiddeld € 55,70 per 100 liter, dat is een stijging van 51% ten opzichte van 2021. – Foto: Peter Roek RundveeNieuws

Milcobel: minder winst bij bovengemiddelde melkprijs

Milcobel realiseerde in 2022 een 59% lagere winst van € 4,4 miljoen. Wel realiseerde de zuivelonderneming voor het eerst sinds jaren een bovengemiddelde melkprijs van € 55,70 per 100 liter.

De omzet groeide met 19% naar € 1,36 miljard. Daarnaast steeg de solvabiliteit van 26,2% naar 26,4%. De leden-melkveehouders ontvingen een bovengemiddelde melkprijs van gemiddeld € 55,70 per 100 liter. Dat is een stijging van 51% ten opzichte van 2021. Dit is inclusief premies voor kwaliteit en duurzaamheid en de kwantumtoeslag.

De maximale duurzaamheidspremie werd verhoogd van € 0,50 naar € 1,00 per 100 liter melk, als extra stimulans voor inzet op duurzaamheid. Milcobel garandeert een nabetaling van € 0,35 per 100 liter geleverde melk. Daarnaast stelt het bedrijf een standaard dividend over de ledenrekening voor van 4%. De nabetaling wordt gebruikt om de jaarlijkse kapitaalopbouw voor de leden in te vullen.

Vooral meer omzet bij ingrediëntendivisie

De omzetstijging is volgens Milcobel ten eerste te danken aan de historisch hoge zuivelnoteringen op de internationale zuivelmarkten in de eerste drie kwartalen van het jaar. Ten tweede aan de prijsverhogingen in de consumenten- (Consumer Products) en ijsdivisie (Ysco) in de tweede helft van het jaar. Vooral de ingrediëntendivisie wist te profiteren van de hoge zuivelnoteringen.

Door de hoge inflatie en sterk gestegen grondstof- en energieprijzen kwamen de marges in Ysco en Milcobel Consumer Products onder druk te staan. In deze divisies konden de sterk gestegen kosten niet volledig worden doorgerekend aan de klanten. Beide afdelingen werken met langetermijncontracten met retailers en konden minder flexibel inspelen op de veranderende realiteit.

Milcobel bleef in 2022 investeren om het bedrijf toekomstbestendig te maken. Die trend zet zich door in 2023, met onder andere een investering van € 20 miljoen voor een ultrafiltratie-installatie in de fabriek in Langemark. Dit in het kader van de samenwerking met Arla Foods voor de verwaarding van wei. Deze investering draagt volgens Milcobel vanaf het eerste kwartaal van 2024 bij aan de melkprijs van de leden-melkveehouders.


Nieuwsbrief zuivelmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Beheer
WP Admin