‘Met een gerust hart een gebruikte hakselaar kopen’
Een gebruikte hakselaar kopen en voor 100% weten waar je aan toe bent. Dat kan bij AM Machinery. Dit bedrijf heeft een uniek systeem ontwikkeld om gebruikte veldhakselaars volledig te inspecteren en de onderhoudsbehoefte in kaart te brengen.
“Een veldhakselaar is een fabriek op wielen; een dure complexe machine. Als een hakselaar voor de eerste keer wordt ingeruild, vaak is dat na drie of vier jaar al het geval, heeft die nog een lange economische levensduur. Aan zo’n gebruikte machine hangt dan ook een stevig prijskaartje. Een koper wil weten wat hij daar voor terug krijgt.” Aan het woord is Pascal Collin, algemeen directeur en mede-eigenaar van AM Machinery in Horst (L.).
Het bedrijf is gespecialiseerd in de wereldwijde inkoop, inspectie en verkoop van gebruikte veldhakselaars.AM Machinery is een onafhankelijk specialist. Je kunt er John Deere, Claas, New Holland en Krone veldhakselaars treffen. Het bedrijf ontstond 25 jaar geleden toen Nederlandse boeren die naar de Verenigde Staten (VS) waren geëmigreerd, in Nederland op zoek gingen naar hakselaars met een Kemper-bek om die in de VS te importeren. Zo ontstond een bedrijf dat wereldwijd actief is met in- en verkoop van veldhakselaars.
Specialist in veldhakselaars
Dat AM Machinery ‘handelt’ in veldhakselaars is volgens technisch directeur Bart Bennenbroek niet de goede omschrijving. “We verkopen een concept en zijn geen dozenschuiver. Vijf jaar geleden hebben we de keuze gemaakt om ons te ontwikkelen tot specialist op het gebied van veldhakselaars. Dat wil zeggen: investeren in kennis en kunde om als specialist een goede partner te kunnen zijn van kopers en verkopers van gebruikte veldhakselaars.”
Het bedrijf beschikt over een grote expertise. “Zo beschikken we over een serviceafdeling waar zes monteurs fulltime bezig zijn met sleutelen aan hakselaars. Voor ieder merk hebben we een specialist in huis. Ook hebben we van alle merken de onderdelen op voorraad om die op afroep aan klanten over de hele wereld te kunnen leveren. Om onze klanten lokaal goed te kunnen ondersteunen hebben we een wereldwijd dealernetwerk opgezet. Want een gebruikte hakselaar heeft dezelfde zorg en ondersteuning nodig als een nieuwe”, stellen Bennenbroek en Collin.
Conditiebeoordelingstool Harvester Guard
Harvester Guard is een ontwikkeling waarop beide heren trots zijn. “Dit is een unieke conditiebeoordelingstool voor veldhakselaars die we de afgelopen jaren binnen ons bedrijf hebben ontwikkeld. Met Harvester Guard bieden we onze klanten een betrouwbare technische diagnose van de toestand van een veldhakselaar die we aanbieden.”
Je kunt Harvester Guard enigszins vergelijken met aan auto-APK, maar dan veel uitgebreider, de inspectie neemt 3 dagen in beslag. “Met ons systeem inspecteren we alle ingekochte hakselaars en voorzetstukken op 300 punten. Het is een uniforme manier van beoordelen. Je begrijpt dat dit een intensieve operatie is. Na het grotendeels demonteren van een hakselaar gaat onze monteur er stapsgewijs doorheen. Alle onderdelen worden gecontroleerd en vergeleken met de situatie in nieuwstaat.
AM Machinery wil niet de slager zijn die zijn eigen vlees keurt. Daarom zijn we volledig transparant over onze inspectie en de uitkomsten daarvan. Alle data laten we op onze website zien. Na het volledig doorlopen van een hakselaar voeren we de inspectieresultaten in de computer in.
Door onszelf ontwikkelde software brengt vervolgens nauwgezet in beeld wat er moet gebeuren om de hakselaar weer ‘field ready’ te maken. Een voorbeeld: de uitkomst zijn dat het bij een bepaalde machine nodig is om voor € 12.000 aan onderdelen te vervangen en dat hiervoor 40 arbeidsuren nodig zijn. Een klant die overweegt om de betreffende hakselaar te kopen, kan er voor kiezen om de onderdelen door AM Machinery te laten vervangen. Dat zelf doen, kan echter ook een keuze zijn. Kortom, we hebben een zeer transparante manier van werken ontwikkeld. Ik durf wel te zeggen dat ik geen andere partijen ken die, net als wij, met een open agenda een veldhakselaar verkopen.”
Pascal Collin benadrukt dat Harvester Guard vooral succesvol is door de mensen die het uitvoeren. “We hechten dan ook veel waarde aan ons team. Door de inzet en deskundigheid van al onze mensen lukt het om een unieke marktpositie in te nemen.”
Kennispartner veldhakselaars
AM Machinery is van plan om zich de komende jaren internationaal nog meer als kennispartner op het gebied van veldhakselaars te profileren. “De veldhakselaar is een niche product, op heel veel plekken is te weinig kennis van onderhoud, toestand beoordeling en noodzakelijke onderdelen. In opkomende landen is een gebrek aan monteurs met ervaring en onderdelen beschikbaarheid. Maar ook dichter bij huis komen we mensen tegen die niet weten hoe ze moeten beoordelen of een onderdeel aan vervanging toe is. Met het uitrollen van Harvester Guard kunnen we deze mensen helpen, is onze verwachting.”
Twee jaar garantie op hakselaar
Door het werken met Harvester Guard geeft AM Machinery op iedere gebruikte veldhakselaar garantie op de goedgekeurde geïnspecteerde onderdelen, ook al is de machine 15 jaar oud. “Op hakselaars tot 7 jaar oud en maximaal 3.500 motoruren geven wij 2 jaar garantie op de hoofdcomponenten. Dat lukt ons doordat we samenwerken met een verzekeraar die achter Harvester Guard staat, en veel vertrouwen heeft in onze manier van werken.”
Fabrikanten van veldhakselaars
Collin ervaart dat fabrikanten van veldhakselaars en hun dealers geïnteresseerd volgen hoe AM Machinery in de markt actief is. “Voor merkdealers zijn ingeruilde hakselaars vaak meer een last dan een lust. Wij benaderen het anders en zien deze machines als onderdeel van een fatsoenlijk verdienmodel. Een ander aspect is dat we met onze uitgebreide inspecties via Harvest Guard enorme hoeveelheden data verzamelen. Daardoor weten we bijvoorbeeld dat van een bepaald merk na 1.000 draaiuren steevast de trommellagers aan vervanging toe zijn. Dit is zeer interessante informatie voor fabrikanten van veldhakselaars. Uiteraard gaan we daar discreet mee om.”
Voor AM Machinery is de Nederlandse markt relatief klein. “Maar Nederland is onze thuismarkt en een markt die ons veel feedback oplevert. Dat brengt ons verder. Daarom communiceren we graag en veel met klanten in Nederland.”