Active Seed Guidance op Monosem-zaaiunit -Foto's: Martijn Knuivers MechanisatieFoto

Mechanisatienieuws van de Eima (1)

Afgelopen week was in het Noord-Italiaanse Bologna de tweejaarlijkse beurs Eima. In vogelvlucht een impressie van het belangrijkste mechanisatienieuws.

Lees verder onder de foto’s
Active Seed Guidance op Monosem-zaaiunit Bij de Franse fabrikant Monosem valt het zaad na verlaten van de zaaischijf niet meer naar beneden door een zaadpijp, maar een soort borstelriem transporteert het tot net boven de grond. Monosem noemt dat ASG, Active Seed Guidance. Voordeel is dat de zwaartekracht geen invloed meer heeft op het zaad. Het versnelt niet langer ongecontroleerd, maar gaat met een constante snelheid naar beneden. Zo realiseert Monosem een nog nauwkeurigere zaadafstand. Tussen de 2 en 18 kilometer per uur ligt de nauwkeurigheid nu boven de 98%. De tweede noviteit is Microsmart. De tweede granulaattank is nu geïntegreerd in de zaadtank. De granulaten kunnen op vier plekken worden gedeponeerd, wel moet de gebruiker bij aankoop reeds kiezen uit twee van die mogelijkheden. Voorheen was de tweede granulaattank altijd apart op de machine gemonteerd, wat de aanblik rommeliger maakte. -Foto's: Martijn Knuivers
Bij de Franse fabrikant Monosem valt het zaad na verlaten van de zaaischijf niet meer naar beneden door een zaadpijp, maar een soort borstelriem transporteert het tot net boven de grond. Monosem noemt dat ASG, Active Seed Guidance. Voordeel is dat de zwaartekracht geen invloed meer heeft op het zaad. Het versnelt niet langer ongecontroleerd, maar gaat met een constante snelheid naar beneden. Zo realiseert Monosem een nog nauwkeurigere zaadafstand. Tussen de 2 en 18 kilometer per uur ligt de nauwkeurigheid nu boven de 98%.
De tweede noviteit is Microsmart. De tweede granulaattank is nu geïntegreerd in de zaadtank. De granulaten kunnen op vier plekken worden gedeponeerd, wel moet de gebruiker bij aankoop reeds kiezen uit twee van die mogelijkheden. Voorheen was de tweede granulaattank altijd apart op de machine gemonteerd, wat de aanblik rommeliger maakte.

Keestrack presenteert elektrische smalspoor

Keestrack presenteert elektrische smalspoor Op de Eima presenteerde de Belgische fabrikant Keestrack de B1e. Het is een volledig elektrisch aangedreven smalspoortrekker. https://trekkeronline.nl/2022/10/keestrack-verrast-met-elektrische-trekker/ Het oorspronkelijke idee is afkomstig van Rigitrac, maar Keestrack verwierf inmiddels het intellectueel eigendom. De trekker gaat gebouwd worden bij Goldoni, waarvan Keestrack eigenaar is. Andere fabrikanten hebben om een elektrische trekker te bouwen, kort door de bocht gesteld, de dieselmotor vervangen door een elektromotor. De Keestrack werkt volgens een ander concept. De trekker bevat vijf elektromotoren. De motor voor de aandrijving is 35 kW maar kan kort 50 kW leveren. Dan zijn er twee motoren van 14 en 9,5 kW voor de front- en achter-aftakas. De vierde motor van 15 kW is voor aandrijving van alle hydrauliek, zoals hef en ventielen. De trekker heeft daarvoor een oliereservoir van 17 liter. Tot slot is er nog een kleine vijfde motor van 4,5 kW voor de rest, waaronder de airco. Met een fast charger laadt de trekker in een uur tijd op tot 85%. De trekker gaat begin 2023 in serieproductie. In 2024 denkt Keestrack zo’n tweehonderd B1e’s te bouwen. De trekker gaat rond de 2 ton kosten, maar volgens Keestrack is de meerprijs ten opzichte van diesel in korte tijd terugverdiend. De brandstofkosten bij diesel liggen op € 15 per uur, terwijl elektrisch maar € 1,50 per uur kost.
Op de Eima presenteerde de Belgische fabrikant Keestrack de B1e. Het is een volledig elektrisch aangedreven smalspoortrekker. Het oorspronkelijke idee is afkomstig van Rigitrac, maar Keestrack verwierf inmiddels het intellectueel eigendom. De trekker gaat gebouwd worden bij Goldoni, waarvan Keestrack eigenaar is. Andere fabrikanten hebben om een elektrische trekker te bouwen, kort door de bocht gesteld, de dieselmotor vervangen door een elektromotor. De Keestrack werkt volgens een ander concept. De trekker bevat vijf elektromotoren. De motor voor de aandrijving is 35 kW maar kan kort 50 kW leveren. Dan zijn er twee motoren van 14 en 9,5 kW voor de front- en achter-aftakas. De vierde motor van 15 kW is voor aandrijving van alle hydrauliek, zoals hef en ventielen. De trekker heeft daarvoor een oliereservoir van 17 liter. Tot slot is er nog een kleine vijfde motor van 4,5 kW voor de rest, waaronder de airco. Met een fast charger laadt de trekker in een uur tijd op tot 85%.
De trekker gaat begin 2023 in serieproductie. In 2024 denkt Keestrack zo’n tweehonderd B1e’s te bouwen. De trekker gaat rond de 2 ton kosten, maar volgens Keestrack is de meerprijs ten opzichte van diesel in korte tijd terugverdiend. De brandstofkosten bij diesel liggen op € 15 per uur, terwijl elektrisch maar € 1,50 per uur kost.

Ook Solis gaat elektrisch

Ook Solis gaat elektrisch De Indiase fabrikant Solis heeft een elektrisch aangedreven trekkertje ontwikkeld, de 26 Electric. Deze heeft als basis de Solis H26, waarvan de dieselmotor is vervangen door een elektromotor. Het was voor Solis spannend of ze hun highlight wel konden tonen, want de trekker werd vastgehouden bij de douane en slechts twee dagen voor aanvang van de beurs vrijgegeven. De trekker is donkergroen in plaats van Solis-blauw. Dat blijft hij ook, het is geen tijdelijke publiciteitsgimmick. Vooralsnog blijft het qua elektrisch bij dit ene model. Solis verkoopt naar eigen zeggen zo’n 25.000 trekkers per jaar in de EU, waarvan rond 8.000 van het type H26. Het is daarom logisch om van deze snelloper een elektrische variant te ontwikkelen. De accu gaat 3.500 opladingen mee, wat goed moet zijn voor tien jaar. Met een volle accu kun je vier tot vijf uur werken. Opladen duurt zeven tot acht uur, maar met een fast charger is dat tot 3,5 uur te verkorten. Sterk punt is z’n prijs. De 26 Elektric gaat circa € 25.000 kosten, wat niet duur is. Solis is ontwikkelt momenteel een bijpassende voorlader voor de 25 Elektric. De trekker komt vanaf april 2023 te koop.
De Indiase fabrikant Solis heeft een elektrisch aangedreven trekkertje ontwikkeld, de 26 Electric. Deze heeft als basis de Solis H26, waarvan de dieselmotor is vervangen door een elektromotor. Het was voor Solis spannend of ze hun highlight wel konden tonen, want de trekker werd vastgehouden bij de douane en slechts twee dagen voor aanvang van de beurs vrijgegeven. De trekker is donkergroen in plaats van Solis-blauw. Dat blijft hij ook, het is geen tijdelijke publiciteitsgimmick.
Vooralsnog blijft het qua elektrisch bij dit ene model. Solis verkoopt naar eigen zeggen zo’n 25.000 trekkers per jaar in de EU, waarvan rond 8.000 van het type H26. Het is daarom logisch om van deze snelloper een elektrische variant te ontwikkelen.
De accu gaat 3.500 opladingen mee, wat goed moet zijn voor tien jaar. Met een volle accu kun je vier tot vijf uur werken. Opladen duurt zeven tot acht uur, maar met een fast charger is dat tot 3,5 uur te verkorten. Sterk punt is z’n prijs. De 26 Elektric gaat circa € 25.000 kosten, wat niet duur is.
Solis is ontwikkelt momenteel een bijpassende voorlader voor de 25 Elektric. De trekker komt vanaf april 2023 te koop.

Solis H26 met 4wd-besturing

Solis H26 met 4wd-besturing De Solis H26 HST is voorzien van vierwielbesturing. De achterwielen kunnen ook 15 graden sturen. Hiermee is de draaicirkel 25% kleiner dan die van een conventionele H26. Dat de achteras nu scharnierend is, heeft geen effect op de hefcapaciteit. Die blijft 750 kilo.
De Solis H26 HST is voorzien van vierwielbesturing. De achterwielen kunnen ook 15 graden sturen. Hiermee is de draaicirkel 25% kleiner dan die van een conventionele H26. Dat de achteras nu scharnierend is, heeft geen effect op de hefcapaciteit. Die blijft 750 kilo.

Andere kleurstelling Kramer

Andere kleurstelling Kramer Verreikerfabrikant Kramer verandert de kleurstelling voor de 2023-modellen. De zijkant van de cabine is voortaan niet meer lichtgrijs, maar Kramer-groen. Ook zijn een paar verbeteringen aangebracht. Zo is de uitlaat kleiner en wat lager gepositioneerd, zodat je een beter zicht rechts naar achteren hebt. Ook zijn de spatborden robuuster en groter dan voorheen. De vooras is 100% te sperren, dat was 45%. En tot slot is de giek nu uitgevoerd met een dubbele laststabilisator die lastonafhankelijk werkt.
Verreikerfabrikant Kramer verandert de kleurstelling voor de 2023-modellen. De zijkant van de cabine is voortaan niet meer lichtgrijs, maar Kramer-groen. Ook zijn een paar verbeteringen aangebracht. Zo is de uitlaat kleiner en wat lager gepositioneerd, zodat je een beter zicht rechts naar achteren hebt. Ook zijn de spatborden robuuster en groter dan voorheen. De vooras is 100% te sperren, dat was 45%. En tot slot is de giek nu uitgevoerd met een dubbele laststabilisator die lastonafhankelijk werkt.

Drukwisselsysteem op McCormick X7

Drukwisselsysteem op McCormick X7 De X7-serie van McCormick krijgt een aantal updates. Zo kan de trekker nu af fabriek met een drukwisselsysteem worden uitgerust. https://www.boerderij.nl/mccormicks-eigen-drukwisselsysteem. Op de Agritechnica 2019 werd dit al eens gemeld, maar nu is het dan echt leverbaar. De druk kan worden ingesteld op de bedieningsterminal in de cabine. Verder is de X7 uit te rusten met een centraal smeringssysteem. Dit voorziet 28 nippels automatisch op geregelde tijden van een dot vet. Tot slot is de trekker uitgerust met actieve stilstand, gekoppeld aan de elektronische handrem. Voorheen reed de X7 altijd met een snelheid van minimaal 0,5 kilometer per uur als de omkeershuttle was geactiveerd. Nu staat hij stil, met de handrem aangetrokken, zolang de rijhendel of het rijpedaal niet wordt aangeraakt. Pas bij beroeren ontkoppelt de handrem en gaat de trekker rijden. Dit voorkomt achteruitrollen in heuvelachtig gebied.
De X7-serie van McCormick krijgt een aantal updates. Zo kan de trekker nu af fabriek met een drukwisselsysteem worden uitgerust. https://www.boerderij.nl/mccormicks-eigen-drukwisselsysteem. Op de Agritechnica 2019 werd dit al eens gemeld, maar nu is het dan echt leverbaar. De druk kan worden ingesteld op de bedieningsterminal in de cabine. Verder is de X7 uit te rusten met een centraal smeringssysteem. Dit voorziet 28 nippels automatisch op geregelde tijden van een dot vet. Tot slot is de trekker uitgerust met actieve stilstand, gekoppeld aan de elektronische handrem. Voorheen reed de X7 altijd met een snelheid van minimaal 0,5 kilometer per uur als de omkeershuttle was geactiveerd. Nu staat hij stil, met de handrem aangetrokken, zolang de rijhendel of het rijpedaal niet wordt aangeraakt. Pas bij beroeren ontkoppelt de handrem en gaat de trekker rijden. Dit voorkomt achteruitrollen in heuvelachtig gebied.

Landini 6H krijgt meer pk’s

Landini 6H krijgt meer pk’s De twee 6H-modellen van Landini krijgen iets meer vermogen en voldoen voortaan aan de emissie-eis Fase V. De 6-125H heeft 119 pk en de 6-135H 127 pk. Ook kreeg de trekker een nieuw aangezicht door een nieuw design grille.
De twee 6H-modellen van Landini krijgen iets meer vermogen en voldoen voortaan aan de emissie-eis Fase V. De 6-125H heeft 119 pk en de 6-135H 127 pk. Ook kreeg de trekker een nieuw aangezicht door een nieuw design grille.

36-kuubs voermengwagen van Faresin

36-kuubs voermengwagen van Faresin De Italiaanse fabrikant Faresin ontwikkelde een zelfrijdende voermengwagen van 36 kuub met drie verticale vijzels. Hij heet Leader PF3 Plus. Het vorige topmodel was 33 kuub groot en had twee vijzels. De voermengwagen staat in contact met een voerprogramma op de thuis-pc. Vanuit huis kun je een voermix downloaden, waarna de wagen exact de juiste hoeveelheden van elk product laad. Het programma regelt vervolgens de verstelling van de messen en de snelheid van de vijzels. Een NIR-sensor meet of het voermengsel in de kuip homogeen genoeg is gemengd. De wagen is voorzien van losbanden voor en achter. Onder de motorkap ligt een 6,7 liter FPT-motor van 289 pk (212 kW). Alle zes wielen zijn aangedreven. De wagen kost globaal zo’n € 425.000. Volgens Faresin is hij bedoeld voor bedrijven met zo’n 1.000 melkkoeien.
De Italiaanse fabrikant Faresin ontwikkelde een zelfrijdende voermengwagen van 36 kuub met drie verticale vijzels. Hij heet Leader PF3 Plus. Het vorige topmodel was 33 kuub groot en had twee vijzels. De voermengwagen staat in contact met een voerprogramma op de thuis-pc. Vanuit huis kun je een voermix downloaden, waarna de wagen exact de juiste hoeveelheden van elk product laad. Het programma regelt vervolgens de verstelling van de messen en de snelheid van de vijzels. Een NIR-sensor meet of het voermengsel in de kuip homogeen genoeg is gemengd. De wagen is voorzien van losbanden voor en achter. Onder de motorkap ligt een 6,7 liter FPT-motor van 289 pk (212 kW). Alle zes wielen zijn aangedreven. De wagen kost globaal zo’n € 425.000. Volgens Faresin is hij bedoeld voor bedrijven met zo’n 1.000 melkkoeien.

Kubota verbreedt portfolio met zitmaaiers

Kubota verbreedt portfolio met zitmaaiers Het Japanse Kubota kocht onlangs zitmaaierfabrikant Gianni Ferrari. Dit merk is vooral sterk in professionele zitmaaiers voor sportvelden en plantsoenen. Kubota haalt met Gianni Ferrari hetzelfde kunstje uit als een aantal jaren terug met Kverneland. De maaiers van Gianni Ferrari blijven te koop in de kleurstelling rood-geel, maar komen binnen afzienbare tijde ook in het oranje als Kubota op de markt. Op de Eima-stand stonden twee prototypes. Een model van 26 pk met 135 cm maaibreedte en opvangbak van 800 liter, en een model van 50 pk met 155 maaibreedte en 1.300 liter opvangbak.
Het Japanse Kubota kocht onlangs zitmaaierfabrikant Gianni Ferrari. Dit merk is vooral sterk in professionele zitmaaiers voor sportvelden en plantsoenen. Kubota haalt met Gianni Ferrari hetzelfde kunstje uit als een aantal jaren terug met Kverneland. De maaiers van Gianni Ferrari blijven te koop in de kleurstelling rood-geel, maar komen binnen afzienbare tijde ook in het oranje als Kubota op de markt. Op de Eima-stand stonden twee prototypes. Een model van 26 pk met 135 cm maaibreedte en opvangbak van 800 liter, en een model van 50 pk met 155 maaibreedte en 1.300 liter opvangbak.

Nauwkeurig doseren met gesloten vulsysteem

Nauwkeurig doseren met gesloten vulsysteem Vanaf 2024 is een gesloten vulsysteem voor vloeibare gewasbeschermingsmiddelen Europees verplicht op veldspuiten. Pentair ontwikkelde dit systeem enkele jaren terug samen met BASF. Het was vooral geschikt voor het snel legen en spoelen van cans, maar nauwkeurig kleine volumes doseren was lastig. De fabrikant heeft nu een additioneel vulglas ontwikkeld. Daarmee kun je tot 50 milliliter nauwkeurig afmeten. Lijstprijs van de totale unit komt op zo’n € 4.000.
Vanaf 2024 is een gesloten vulsysteem voor vloeibare gewasbeschermingsmiddelen Europees verplicht op veldspuiten. Pentair ontwikkelde dit systeem enkele jaren terug samen met BASF. Het was vooral geschikt voor het snel legen en spoelen van cans, maar nauwkeurig kleine volumes doseren was lastig. De fabrikant heeft nu een additioneel vulglas ontwikkeld. Daarmee kun je tot 50 milliliter nauwkeurig afmeten. Lijstprijs van de totale unit komt op zo’n € 4.000.

Nieuwe aardappeldop met 90% driftreductie

Nieuwe aardappeldop met 90% driftreductie Syngenta ontwikkelde samen met doppenfabrikant Hypro een nieuwe ‘aardappeldop’. Het verschil met de bestaande aardappeldop is dat de nieuwe 3D Ninety-spuitdop drift met 90 procent reducereert. De dop staat onder een hoek van 55 graden en heeft een tophoek van 90 graden. Maar doordat hij schuin naar voren en achteren staat, is de effectieve tophoek 110 graden, net als bij een conventionele spuitdop die recht naar onderen spuit. De aardappeldoppen staan dus om en om naar voren en naar achteren gericht. Dit geeft volgens de fabrikanten een betere bedekking dan een conventionele Lechler POM-spuitdop die recht naar beneden spuit. De fabrikant omschrijft het als volgt: bedek je met een conventionele spuit vier vlakken van een kubus, met de aardappeldop raakt de spuit vijf vlakken. De doppen zijn inmiddels goedgekeurd door Lerab. De aanvraag bij het Nederlandse TCT loopt. De dop is er in de maten 03 tot en met 08 en is geschikt voor PWM-techniek (pulsbreedtemodulatie).
Syngenta ontwikkelde samen met doppenfabrikant Hypro een nieuwe ‘aardappeldop’. Het verschil met de bestaande aardappeldop is dat de nieuwe 3D Ninety-spuitdop drift met 90 procent reducereert. De dop staat onder een hoek van 55 graden en heeft een tophoek van 90 graden. Maar doordat hij schuin naar voren en achteren staat, is de effectieve tophoek 110 graden, net als bij een conventionele spuitdop die recht naar onderen spuit. De aardappeldoppen staan dus om en om naar voren en naar achteren gericht. Dit geeft volgens de fabrikanten een betere bedekking dan een conventionele Lechler POM-spuitdop die recht naar beneden spuit. De fabrikant omschrijft het als volgt: bedek je met een conventionele spuit vier vlakken van een kubus, met de aardappeldop raakt de spuit vijf vlakken.
De doppen zijn inmiddels goedgekeurd door Lerab. De aanvraag bij het Nederlandse TCT loopt. De dop is er in de maten 03 tot en met 08 en is geschikt voor PWM-techniek (pulsbreedtemodulatie).

Lechler 95% driftreductiedop geschikt voor PWM

Lechler 95% driftreductiedop geschikt voor PWM De nieuwe doppenserie XDT 130 van Lechler is 95% driftreducerend. Bijzonder is dat de dop geschikt is voor PWM-techniek (pulsbreedtemodulatie). De nieuweling is namelijk geen venturidop. Venturidoppen zijn ongeschikt om supersnel te openen en te sluiten. De dop spuit 40 graden vooruit en 40 graden achteruit. Vanwege z’n hoge driftrectie zijn de druppels erg grof. De dop is daarom vooral geschikt om er bodemherbiciden mee te spuiten. Voor insecticiden zijn de druppels te grof. De dop is ook beproefd in aardappelen tegen phytophthora. De indruk is dat de bladbedekking voldoende was voor afdoende bescherming, maar Lechler adviseert in aardappelen toch een dop met minder grove druppels. De dop komt beschikbaar in de maten 02 tot en met 08. Bijzonder is dat het een dop en sluiting inéén is, dus geen apart dop en dophouder. Een dop gaat circa € 11 kosten.
De nieuwe doppenserie XDT 130 van Lechler is 95% driftreducerend. Bijzonder is dat de dop geschikt is voor PWM-techniek (pulsbreedtemodulatie). De nieuweling is namelijk geen venturidop. Venturidoppen zijn ongeschikt om supersnel te openen en te sluiten. De dop spuit 40 graden vooruit en 40 graden achteruit. Vanwege z’n hoge driftrectie zijn de druppels erg grof. De dop is daarom vooral geschikt om er bodemherbiciden mee te spuiten. Voor insecticiden zijn de druppels te grof. De dop is ook beproefd in aardappelen tegen phytophthora. De indruk is dat de bladbedekking voldoende was voor afdoende bescherming, maar Lechler adviseert in aardappelen toch een dop met minder grove druppels.
De dop komt beschikbaar in de maten 02 tot en met 08. Bijzonder is dat het een dop en sluiting inéén is, dus geen apart dop en dophouder. Een dop gaat circa € 11 kosten.

Beheer
WP Admin