Partner
Foto: Future Fuels AlgemeenPartner

Loonbedrijf profiteert flink van Blauwe Diesel EN590

Steeds meer bedrijven in de agrarische sector ontdekken de voordelen van Blauwe Diesel EN590. Zo ook Wilgenburg Loon- en Grondverzetbedrijf uit Grootegast.

Sinds januari 2018 rijdt het wagenpark van Wilgenburg op Blauwe Diesel van Future Fuels. “Voor ons bedrijf op dit moment echt een uitkomst”, concludeert eigenaar Menno Wilgenburg tevreden. Lees hieronder zijn verhaal.

Twee decennia Wilgenburg

“Twintig jaar geleden ben ik alleen begonnen. Ik was toen 27 jaar. Ik heb een kraan gekocht en ben aan de slag gegaan. Na vijf jaar heb ik de eerste medewerkers in dienst genomen en kon er worden uitgebreid met een tweede kraan.

In 2008 heb ik een klein loonbedrijfje overgenomen. Richard Fransen is er toen als compagnon bij ingestapt. Sinds die tijd gaan we door het leven als Wilgenburg Loon- en Grondverzetbedrijf en zijn we flink gegroeid.

Anno 2021 bestaat ons wagenpark uit negen kranen, zeven trekkers, vier vrachtauto’s en zo’n twaalf (bestel)auto’s. In de drukke zomerperiode zijn er tussen de 35 en 40 medewerkers actief voor ons bedrijf. Het vaste team bestaat uit zo’n 25 collega’s, met ieder zijn eigen specialisme.”

Werkzaamheden

“Een deel van de werkzaamheden bestaat uit agrarisch loonwerk. Veelal voor veehouders en een heel klein beetje akkerbouw. Daarnaast werken we voor gemeente, provincie, waterschap en Staatsbosbeheer. Tevens voeren we projecten uit voor aannemers in de bouw en de wegenbouw.

Daarnaast hebben we nog een sloopbedrijf waar we veel werk voor doen. In samenwerking met dit bedrijf hebben we ook nog een recycletak opgezet. Heel breed dus. Van het aanleggen van geluidswallen en bouwrijp maken van terreinen tot het onderhoud van grasland, egalisatiewerk, bestratingswerk en het laden en vervoeren van grond.”

Tekst gaat verder onder de video

Winterbestendig en brandstofbesparend

“In januari 2018 zijn wij overgestapt op Blauwe Diesel van Future Fuels. Aanleiding was de winter het jaar daarvoor. Door de kou kregen we problemen, vooral met de nieuwere tractoren en de voerwagens. Er ontstonden vlokken in de brandstof, filters kwamen verstopt te zitten. Met name de nieuwe machines filteren heel fijn en die kwamen dus stil te staan. Met onze toenmalige leverancier hebben we naar een oplossing gezocht, maar dat bleek een behoorlijke uitdaging. Het lukte maar niet om de problemen goed op te lossen.

De winter daarna kregen we wederom te maken met brandstofproblemen. Dat was voor ons de druppel. Het moest gewoon anders. Via een collega-loonbedrijf, Vogelzang uit Boerakker, kwam ik op het spoor van de Blauwe Diesel. Zij gebruikte deze diesel al een tijdje en waren er erg positief over. Ik heb contact opgenomen met Future Fuels en vervolgens zijn we een proef gestart met de voerwagens. De resultaten waren zeer positief. Geen brandstofproblemen meer en bovendien leverde het ons een behoorlijke brandstofbesparing op. Van medewerkers kregen we te horen dat ze met de Blauwe Diesel echt kilometers verder kunnen rijden. Een mooie bijkomstigheid.

De Blauwe Diesel kost wel iets meer, maar dat verdien je dus ook weer terug. Voor ons de reden om volledig over te stappen op Blauwe Diesel. We hebben sindsdien geen problemen meer gehad en we besparen op de brandstof; een win-winsituatie. We zien dan ook dat steeds meer collega-bedrijven de voordelen van Blauwe Diesel ontdekken en ook klant worden van Future Fuels.”

CO2-reductie

“Als bedrijf gebruiken wij momenteel de B20. We krijgen elke jaar een uitdraai van de CO2-reductie die wij daarmee realiseren, zodat we dit ook aan klanten kunnen laten zien. Bij sommige projecten zeer waardevol om een opdracht te kunnen krijgen. Het reduceren van CO2 is voor ons niet een beweegreden geweest om over te stappen op Blauwe Diesel, maar in de praktijk is het dus zeker ook een voordeel.

Wellicht dat we in de toekomst dan ook nog zullen overstappen op een hogere B-versie van de Blauwe Diesel, bijvoorbeeld de B50. We merken namelijk dat de vraag hierna vanuit onze opdrachtgevers steeds groter wordt. Elektrisch rijden gaat in onze bedrijfstak echt nog niet werken, dus wat dat betreft is de Blauwe Diesel voor ons bedrijf op dit moment echt een uitkomst.

We gebruiken denk ik tegen de half miljoen liter op jaarbasis, dat betekent een CO2-reductie van ongeveer 250.000 kg op jaarbasis. We hebben hier een eigen tank op ons terrein staan, maar tegenwoordig moeten ze vaak al twee keer in de week langskomen om de tank bij te vullen. Er kan nu 5.000 liter in. We willen graag naar een tank van 15.000 liter.”

Foto: Future Fuels
Foto: Future Fuels
Beheer
WP Admin