In de meeste gevallen rijden landbouwvoertuigen sneller dan 25 kilometer per uur en hebben voertuigeigenaren een kenteken gemonteerd op hun trekker of machine. - Foto: Hans Prinsen MechanisatieNieuws

Kentekenplaatplicht vanaf 1 januari 2025

Vanaf 1 januari 2025 geldt een generieke kentekenplaatplicht voor alle landbouwvoertuigen. Ongeacht de constructiesnelheid of rijsnelheid van het voertuig op de weg.

Tot 1 januari 2025 hoeven geregistreerde landbouwvoertuigen die niet sneller kunnen of niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur, nog geen kentekenplaat te voeren. In de meeste gevallen rijden de bestuurders sneller dan 25 kilometer per uur en hebben voertuigeigenaren een kenteken gemonteerd op hun trekker of machine.

In sommige gevallen zijn aanhangwagens niet geregistreerd. Dan biedt de witte volgplaat uitkomst. Wanneer een witte volgplaat op de aanhanger gemonteerd is, mag de gehele combinatie ongeachte de constructiesnelheid niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur.

Kentekenplaat bestellen

Voertuigregistratie is al verplicht sinds 1 januari 2021. Na de registratie ontvang je van RDW een kentekenbewijs in creditcardformaat. Daarnaast ontvang je in een aparte brief de tenaamstellingscode. Met deze gegevens kun je bij een RDW-erkend bedrijf een kentekenplaat bestellen. Veel mechanisatiebedrijven hebben een dergelijke erkenning.

Lees ook: 11 vragen over registratie en kentekens

Reacties

Je moet een account hebben om te reageren

Voordelen van een account:

Krijg toegang tot de beste en meest actuele artikelen.

Discussier mee met collega’s, experts en specialisten.

  1. Hennie van Gameren
    19 februari 2024

    Laat die Agrariërs nou eens een keer met rust.
    Laat ze zich beter eens druk maken om belangrijker zaken dan Boertje pesten.
    Kijk smorgens maar eens naar boven. Dan zie minimaal 20 vliegtuig strepen. (Hebben we het over stikstof hè)

  2. Niels Kleyn
    18 februari 2024

    @duindam, omdat die auto op de openbare weg rijd ipv voornamelijk op eigen terrein

  3. R.C.A. Meeuwissen
    18 februari 2024

    in het buitenland is dat al jaren verplicht…….alleen nederland liep achter…..

  4. Armer
    17 februari 2024

    Duindam heeft geen trekker met een te hoge uitstoot. Zou jammer zijn als international en ford niet door de keuring komen en dus naar de sloop moeten.

    1. W Geverink
      18 februari 2024

      Het is wijs gebruik van energie en grondstoffen om de oude tractoren (of auto’s) goed te onderhouden en door te blijven rijden tot het voertuig “op” is.

  5. Armer
    17 februari 2024

    En effe later een verplichte apk zodat controle een eitje is geworden met die kentekenplaten. Het stropje wordt steeds een beetje aangetrokken.

    1. G Duindam
      17 februari 2024

      Ik betaal ook voor mijn auto dus waarom niet.