De nieuwe John Deere 5 ML is een forse smalspoortrekker met maar liefst een motorvermogen tot 134 pk. - Foto's: John Deere MechanisatieNieuws

John Deere toont zijn sterkste smalspoortrekker: de 5 ML

De Amerikaanse machinefabrikant John Deere introduceert de 5ML-serie. Een John Deere eigen smalspoortrekkerserie met vermogens tot 134 pk en allerhande opties. De officiële introductie is op vakbeurs Eima 2022, van 9-13 november in het Italiaanse Bologna.

John Deere introduceert de 5ML-serie bestaande uit drie modellen – de 5105ML, 5120 ML en 5130 ML – met een motorvermogen van 105 tot maximaal 134 pk. Voor zover bekend bouwt John Deere de smalspoortrekker helemaal zelf en betrekt de fabrikant deze niet van een andere machinefabrikant. Dat doet John Deere wel met de andere smalspoortrekkers binnen zijn gamma.

De John Deere 5ML is maximaal 2,4 meter hoog en verkrijgbaar in twee spoorbreedtes: een normale spoorbreedte en een waarbij de trekker buitenwerks 1,55 meter breed is.

Basis huidige John Deere 5M-serie

Vanaf een afstandje lijkt het net alsof de basis een bestaande John Deere 5M of John Deere 6M-trekker is met kleinere wielen eronder. En dat klopt. Onderhuids is de techniek bijna helemaal gelijk aan die van de huidige 5M-serie. Onder de forse motorkap ligt een 4,5 liter viercilindermotor van John Deere zelf. Met de maximale 134 pk zou het volgens John Deere de sterkste trekker zijn in de smalspoorklasse. De dieseltank is 135 liter groot.

Qua transmissie krijgt deze John Deere 5ML standaard een PowerQuad Plus en als optie een Powr-8 transmissie. De laatste is een 8-traps powershift. Een traploze bak is vooralsnog niet leverbaar. Qua hydrauliek heb je weinig te wensen met een capaciteit van 117 liter per minuut. Externe aftakas-aangedreven hydrauliekpompen behoren hiermee tot het verleden, zo vertellen ze bij John Deere.

De hef achter tilt tot 4,9 ton, voor 2,9 ton. De grootste bandenmaat achterop is een 540/65 R28. Doordat deze smalspoor een onderhuidse basis heeft van de 5M, passen ook de normale (grote) voorladers erop.

Tekst gaat verder onder de foto

De cabine in de John Deere 5ML is nieuw, voldoet aan de strenge Categorie IV-norm en is door de fabrikant zelf ontwikkeld.
De cabine in de John Deere 5ML is nieuw, voldoet aan de strenge Categorie IV-norm en is door de fabrikant zelf ontwikkeld.

Nieuwe cabine voldoet aan Categorie IV-norm

De cabine is nieuw, voldoet aan de strenge Categorie IV-norm en is eveneens door John Deere ontwikkeld. Bijzonder is dat dieseltank, spatborden, deurafdichtingen en de achterlichtbehuizing een stalen bescherming of omlijsting hebben. Deze is bedoeld voor maximale bescherming tegen de takken van de fruit- of laanbomen.

Tekst gaat verder onder de foto

Het digitale dashboard in de John Deere 5ML heeft een display waarop je kunt zien wat de Autotrac-stuurautomaat weergeeft. Een dure extra terminal lijkt hiermee overbodig.
Het digitale dashboard in de John Deere 5ML heeft een display waarop je kunt zien wat de Autotrac-stuurautomaat weergeeft. Een dure extra terminal lijkt hiermee overbodig.

Volop gps-techniek

De 5ML krijgt indien gewenst het nodige aan gps-techniek mee. Zo is de Autotrac-stuurautomaat geïntegreerd in het dashboard (meerprijs circa € 6.000), inclusief een Starfire SF1-ontvanger. De integratie in het dashboard is heel bijzonder, alsof de stuurautomaat helemaal bij de trekker hoort. Dan heb je een extra terminal niet nodig. Volgens John Deere wordt de AutoTrac stuurautomaat hiermee 40% goedkoper in aanschaf. Ook mogelijk: een apart groot generatie-4 display al dan niet geïntegreerd met JD-link, Isobus en iTec-kopakkermanagement.

John Deere werkt ook op deze serie met het 1Click-Go Autosetup-systeem. Dat maakt het toepassen van precisielandbouw en het vastleggen ervan toegankelijker en begrijpelijker.

Reacties

Beheer
WP Admin