'Hele snavels geen item bij Nederlandse retail'. - Foto: Hans Prinsen PluimveeNieuws

‘Hele snavels geen item bij Nederlandse retail’

De Duitse retailmarkt is leidend als het gaat om de eis dat eieren afkomstig moeten zijn van hennen met onbehandelde snavels. Dat zei Henk Stiphout van Egga Food tijdens een studieavond van Vitelia Voeders over ‘2 mm meer kip’, woensdagavond in Oirlo.

Stiphout ging in op hoe de eiermarkt zich momenteel ontwikkelt en hoe onbehandelde hennen daar een rol in spelen.

“Van Nederlandse supermarkten hoor ik niets, ik geloof dat het hier geen item wordt”, zei Stiphout over de actuele ontwikkelingen op de eiermarkt. Wettelijk gezien mogen in Nederland na 1 september 2018 geen snavels meer behandeld worden. In Duitsland, belangrijke afnemer van Nederlandse eieren, loopt de markt echter voor op de regelgeving. De komende maanden worden contracten afgesloten voor het jaar 2017 tussen inkopers van de grote supermarktketens en eierleveranciers. “Aldi is leading, iedereen zit te wachten wat Aldi gaat doen”, aldus Stiphout. Hij schat in dat na 1 mei volgend jaar alle Duitse retailers toezeggingen zullen doen over ongekapte snavels. De afzet van eieren van gekapte hennen in Duitsland bij retailers valt dan weg.

Maar hij voegde daar aan toe dat pluimveehouders zich niet moeten laten opfokken. Egga Food voert wekelijks 11 tot 12 miljoen eieren aan om te verpakken, dan wel te koken en verven of pellen. Voor de pellerij, en vanuit de vloeibare eierindustrie, heeft het bedrijf nog geen vraag gehad naar eieren van ongekapte hennen. “Maar wil je de maximale prijs, dan zul je aan alle voorwaarden moeten voldoen”, zegt Stiphout, wijzend op regels van de Duitse KAT en de VLOG-richtlijnen, waar nu ook de eis van onbehandelde snavels bij zal komen.

‘Wil je de maximale prijs, dan zul je aan alle voorwaarden moeten voldoen’

Stiphout zei daarnaast niet negatief aan te kijken tegen de perspectieven voor de kooi-eierenmarkt, die dit voorjaar in een diep dal zaten, maar de afgelopen weken weer wat aantrokken. De creativiteit van de Nederlandse pluimveehouderij is dusdanig dat hij perspectief blijft zien. Daarnaast noemde hij de mogelijkheden die Nederland heeft om ‘massa weg te werken’, mits de eierkwaliteit goed is. “Ik vind dat we veel te veel slechte kwaliteit leveren. We merken, nu het slecht gaat in de kooi, dat we niet met de eieren weg kunnen.” Egga Food levert nog eieren aan afnemers in de Verenigde Staten, maar merkt dat het moeizaam is om boeren te vinden die de daarvoor gewenste kwaliteit kunnen leveren.

Beheer
WP Admin