De Agra-Trac-werktuigdrager van Graafstra draagt een standaard werktuig tussen de vier even grote wielen. De wielen worden elektrisch aangedreven en draaien 90 graden om voor transport en het wisselen van een werktuig. - Foto’s: Bob Karsten MechanisatieNieuws

Graafstra presenteert hybride werktuigendrager Agra-Trac

Machinefabrikant Graafstra uit Oosterwolde (Fr.) presenteert een hybride werktuigendrager onder de nieuwe merknaam Agra-Trac op de Mechanisatie Tentoonstelling Bollenstreek in Vijfhuizen (N.-H.).

Graafstra uit Oosterwolde (Fr.), bekend van onder andere tulpenkopmachines onder de merknaam Agra, ontwikkelde een hybride, universele werktuigendrager. De machinefabrikant werkt hiervoor samen met Guido Mangnus. Mangnus was tot 2018 manager marketing en pr en mede-eigenaar van machinefabrikant Miedema, later Dewulf Group.

Tot 3,60 meter spoorbreedte

Graafstra brengt de hybride werktuigendrager op de markt onder de merknaam Agra-Trac. De machine kan overweg met werktuigen die ook gebruikt worden achter standaard trekkers. Agra-Trac draagt het werktuig tussen de vier even grote wielen.

Bijzonder aan de werktuigendrager is een spoorbreedteverstelling van 1,80 tot 3,60 meter. Die verstelling geschiedt via het naar binnen en buiten toe draaien van de ‘poten’ van de machine. De Agra-Trac staat op vier cilinders en kan daarmee 40 centimeter in hoogte worden versteld. Daarmee is de werktuigendrager ook inzetbaar als tulpenkopmachine met een of twee ronsels.

Tekst gaat verder onder de foto

De werktuigendrager is voorzien van een driepunthefinrichting waardoor er standaard werktuigen onder passen. Mede door de hoogteverstelling is de Agra-Trac ook bruikbaar als tulpenkopmachine.
De werktuigendrager is voorzien van een driepunthefinrichting waardoor er standaard werktuigen onder passen. Mede door de hoogteverstelling is de Agra-Trac ook bruikbaar als tulpenkopmachine.

Elektrische rijaandrijving

De chauffeur zit achterop de werktuigdrager op een verschuifbaar platform – een uitvoering met cabine volgt nog. Vanuit de stoel kijk je als chauffeur achterop de schoffel, wiedeg of zaaimachine.

In het rode frame is de dieseltank geïntegreerd. Voorop ligt een dieselmotor gekoppeld aan een generator en hydrauliekpomp. De generator levert stroom aan in totaal 16 elektromotoren.

De rijaandrijving gaat elektrisch, net als sturen van de vier wielen. De kabels naar de elektromotoren zijn verwerkt ín de zuigerstang van de hoogtecilinders.

Tekst gaat verder onder de foto

Het platform waarop de chauffeur zit is verschuifbaar van voor- naar achter. Zo kijk je achterop de schoffel, wiedeg of zaaimachine. Een variant met cabine volgt nog.
Het platform waarop de chauffeur zit is verschuifbaar van voor- naar achter. Zo kijk je achterop de schoffel, wiedeg of zaaimachine. Een variant met cabine volgt nog.

Transport op dieplader

De Agra-Trac is niet geschikt voor het rijden over de weg. Voor transport (en voor het wisselen van een werktuig) draaien de wielen 90 graden om. Zo rijdt de werktuigendrager in ‘zijwaartse’ rijrichting. De machine is dan – afhankelijk van het aangehangen werktuig – 3 tot 3,5 meter breed en rijdt op een dieplader naar een volgend perceel. De maximale rijsnelheid is 15 km/u.

Twee patenten

Graafstra en Mangnus hebben de Agra-Trac ontworpen met de gedachte dat de machine universeel moet zijn, wat wil zeggen dat er een standaard werktuig onder past. Daarbij moest de machine een laag eigen gewicht hebben (4.000 kg), met hoge radiaalbanden eronder (VF 270/95 R32). Ook vinden de makers het zicht op het werktuig belangrijk. Daarvoor is er een verschuifbaar platform.

De ‘poten’ van de machine draaien naar binnen en buiten toe. Daarmee is een spoorbreedteverstelling mogelijk van 1,80 tot 3,60 meter breed. Dat maakt de werktuigendrager geschikt voor verschillende rijengewassen en bij vaste rijpadenteelt.
De ‘poten’ van de machine draaien naar binnen en buiten toe. Daarmee is een spoorbreedteverstelling mogelijk van 1,80 tot 3,60 meter breed. Dat maakt de werktuigendrager geschikt voor verschillende rijengewassen en bij vaste rijpadenteelt.

Er zitten twee patenten verwerkt in de ‘poten’. Zo zijn de draaibare armen voor de spoorbreedteverstelling gepatenteerd, en de manier waarop een elektromotor de wielen stuurt door middel van het draaien van de zuigerstang van de hoogtecilinders.
De werktuigendrager is leverbaar vanaf bruto € 145.000.

Ben je op zoek naar een gebruikte werktuigendrager? Neem een kijkje op Traktorpool.nl

Beheer
WP Admin