Foto: Henk Riswick AkkerbouwNieuws

Franse suikerfabrikanten betalen historisch hoge prijzen suikerbieten

Een omzetstijging van 9% en een 15% hogere brutowinst bij suiker- en ethanolgigant Tereos en zelfs een 72% hogere nettowinst en 20% hogere omzet bij het kleinere zusje Cristal Union.

De twee grootste Franse suikerfabrikanten spreken zelf van robuuste cijfers over het boekjaar 2023/’24. Die stelden Cristal Union in staat met €51,42 per ton de hoogste prijs voor suikerbieten uit haar geschiedenis uit te betalen, terwijl Tereos met €48,16 per ton niet ver achterblijft.

Paar jaar geleden aan rand afgrond

Om met de grootste te beginnen, Tereos draaide in het boekjaar tot en met eind maart een omzet van €7,14 miljard, een aangepaste brutowinst van €1,13 miljard en een nettowinst van €441 miljoen. Die cijfers komen niet alleen van Franse bietsuiker, maar ook van tot ethanol en andere producten zoals verwerkt graan en van rietsuiker in Brazilië. “In een moeilijke omgeving voor de agrarische wereld, met meer regelzucht, concurrentiedruk en klimaatproblemen, stelt het succes van Tereos ons in staat haar leden te ondersteunen met een uitstekende prijs voor suikerbieten en luzerne alsmede de uitkering van een belangrijk dividend”, zegt Gérard Clay, sinds twee jaar bestuursvoorzitter van de coöperatie die nog maar een paar jaar geleden een diepe financiële en bestuurlijke crisis doormaakte.

Tereos, dat zich ook bezighoudt met energie en gezondheidsproducten ‘blijft zich profileren als belangrijke speler op wereldniveau’. “Dankzij de goede resultaten kunnen we ons nu op de toekomst richten om met durf en pragmatisme nieuwe groeitrajecten te ontwikkelen”, zo verwoordt CEO Olivier Leducq. Die toekomst staat, ook voor de leden/telers, vooral ook in het teken van milieu en klimaat, of zoals het bedrijf het noemt ‘ons écosysteem’. “Tereos heeft een ambitieuze strategie van decarbonisatie uitgestippeld en richt zich op zero-emissie in de hele waardeketen tegen 2050, zowel voor de agrarische activiteiten als de commercialisatie van haar producten’’, zegt Leducq.

Flinke reductiedoelen CO2

Daarvoor investeert Tereos de komende negen jaar €800 miljoen in vermindering van de CO2-emissies van haar fabrieken met een reductiedoel van 65% in 2032 bij de Europese vestigingen. Op de agenda staan onder meer terugdringen van het energieverbruik, overschakelen op vernieuwbare energie alsmede reductie van de CO2-emissies bij het transport bij de uitgebreide Braziliaanse activiteiten.

Cristal Union, dat zich meer tot Frankrijk beperkt, kwam in haar boekjaar tot eind januari uit op een omzet van €2,8 miljard en een nettowinst van €307 miljoen. ‘’Een opmerkelijke prestatie. Wij zijn de winnaar van de campagne 2023, hoe moeilijk die ook was’’, zegt bestuursvoorzitter Olivier de Bohan. Dat is mede te danken aan een strikt kostenbeheer, in het kader waarvan de laatste tijd twee suikerfabrieken zijn gesloten. Ook bij dit bedrijf staan klimaat en milieu centraal ‘met een soberheid bij energie en het waterverbruik en met decarbonisatie’. Cristal Union heeft de CO2-emissies in vier jaar tijd al met 24% weten te reduceren, terwijl vanaf 2025 alle fabrieken wat waterverbruik betreft autonoom draaien. Cristal Union probeert zich daarnaast, net als de grote broer, te richten op nieuwe suiker-gebaseerde producten die de leden een hogere toegevoegde waarde op kunnen leveren.

Beheer
WP Admin