ForFarmers verkocht in het eerste halfjaar 2% meer voer dan vorig jaar. – Foto: ANP - Hollandse Hoogte - Dijkstra bv AlgemeenNieuws

ForFarmers meldt groei winst en marktaandeel

Voerbedrijf ForFarmers boekte in de eerste helft van dit jaar een aanzienlijk beter resultaat en meer winst dan in de eerste helft van vorig jaar. Er is 2% meer voer verkocht in het eerste halfjaar ten opzichte van vorig jaar. Dit cijfer is gecorrigeerd voor de verkoop van de Belgische activiteiten en de overname van het Poolse Piast.

Het gaat om een volume van 4,3 miljoen ton, waarvan 3 miljoen ton mengvoer. De hoeveelheid verkocht mengvoer nam toe met 0,7%. Volgens ForFarmers is deze groei een bewijs van versterking van de marktpositie in alle regio’s.

De financiële omzet daalde met ruim 15% tot €1,4 miljard. Dit komt door lagere voerprijzen in vergelijking met vorig jaar. De brutowinst ging juist 6% omhoog naar €249 miljoen over het eerste half jaar. De onderliggende Ebitda stijgt met maar liefst 60%. Dit groeicijfer is mede zo hoog doordat de eerste helft van vorig jaar de resultaten slecht waren. De operationele winst is wel iets lager dan in de sterke tweede helft van 2023.

Nettowinst stijgt naar €16,0 miljoen

De onderliggende nettowinst is gestegen naar €16,0 miljoen, tegen €4,4 miljoen in dezelfde periode van het vorige jaar. Volgend ForFarmers leidt dit tot een onderliggende winst per aandeel van €0,18. Dat was een jaar geleden €0,05. Over het hele afgelopen jaar leed ForFarmers netto een verlies van ruim € 1 miljoen. Dit kwam onder meer door de kosten van reorganisaties en tegenvallend rendement. Een beter resultaat was dan ook hard nodig, aldus CEO Pieter Wolleswinkel. Hij ziet nu dat de koerswijziging van het bedrijf, met meer focus op lokale markten, vrucht afwerpt. Hij verwacht veel van de overnames van het Poolse Piast en het Nederlandse Van Triest.

Het bedrijf is €10 miljoen ingeteerd op het eigen vermogen. Dit komt door een uitkering van €15 miljoen aan dividend over 2023, dat vooral uit eigen vermogen is gefinancierd. De solvabiliteit is gedaald naar 35,45%, dat was 38,1%, wat volgens CFO Marloes Roetgerink nog altijd heel goed is.

Het marktaandeel van de Lochemse voerfabrikant zou in alle veehouderijsectoren zijn gegroeid, ook in Nederland. ForFarmers baseert dit op het feit dat het afgezette volume toenam in een stabiele tot krimpende markt. Exacte cijfers over afzet per sector en over marktaandelen worden niet gegeven.

‘Tweede helft 2024 kan het alle kanten op’

ForFarmers winst
Voor de rest van het jaar kan het twee kanten op, aldus CEO Pieter Wolleswinkel bij de toelichting van de cijfers. – Foto: Foto: Jan Willem Schouten

De grondstofprijzen zijn in de eerste helft van dit jaar weer wat gestegen. Voor de rest van het jaar kan het twee kanten op, aldus Wolleswinkel bij de toelichting van de cijfers. De toenemende onrust in de wereld heeft al gezorgd voor stijging van de energieprijzen.

ForFarmers ziet in alle landen redelijk stabiele markten voor varkens en pluimvee. Het aantal melkkoeien in West-Europa neemt af doordat boeren stoppen. De impact van ziektes zoals vogelgriep noemt het bedrijf dit halfjaar. Verder noemt het bedrijf de blijvende onzekerheid over regelgeving als factor die de stemming bepaalt in de markten.

Al met al kijkt het bedrijf met vertrouwen naar de toekomst. Een belangrijk doel van de strategie voor 2025 is al gehaald. Dat is een roace van minimaal 10%. De roace is een financiële indicator van de winstgevendheid. Dit halfjaar zit dit cijfer op 10,7%. Wolleswinkel: “De markt waarin wij opereren is en blijft volatiel.”

Reacties

  1. Mooie praatjes allemaal.
    Een voerfabrikant kan maar op 1 manier winst maken , en dat is over de rug van de boer. En de aandeel houders moeten wel te vreden worden gehouden.

Beheer
WP Admin