In een halve dag worden drie grote voersilo s geplaatst bij een nieuw zeugenbedrijf
Foto: Bert Jansen VarkensFoto

Drie nieuwe voersilo’s plaatsen precisieklus

Bij een uitbreiding of nieuwbouw van een varkensstal is de voeropslag een belangrijk punt. Een zeugenhouder in het zuiden van het land heeft bij zijn nieuwe bedrijf gekozen voor het voeren van droogvoer en heeft drie nieuwe GVK voersilo’s aangeschaft.

  • Bij het plaatsen van voersilo’s is een goede planning gewenst. Om te beginnen is er eerst een goede ondergrond nodig. De plek waar de voersilo’s komen te staan, moet een stevige ondergrond hebben. De betonnen fundering waar hier de silo’s komen te staan is het werk van de aannemer of bouwbedrijf. De fundering van beton moet in elk geval waterpas staan en voldoende draagkracht voor de te plaatsen silo of meerdere silo’s. - Foto’s: Bert Jansen

    Bij het plaatsen van voersilo’s is een goede planning gewenst. Om te beginnen is er eerst een goede ondergrond nodig. De plek waar de voersilo’s komen te staan, moet een stevige ondergrond hebben. De betonnen fundering waar hier de silo’s komen te staan is het werk van de aannemer of bouwbedrijf. De fundering van beton moet in elk geval waterpas staan en voldoende draagkracht voor de te plaatsen silo of meerdere silo’s. – Foto’s: Bert Jansen

  • De zeugenhouder heef gekozen voor een drietal voersilo’s van Polem. De huistransporteur van de siloleverancier Polem in Lemmer (Fr.) is Koster in Wolvega (Fr.) . De chauffeurs brengen de silo’s vanuit Friesland naar de uiteindelijke locatie in Nederland, België of Duitsland.

    De zeugenhouder heef gekozen voor een drietal voersilo’s van Polem. De huistransporteur van de siloleverancier Polem in Lemmer (Fr.) is Koster in Wolvega (Fr.) . De chauffeurs brengen de silo’s vanuit Friesland naar de uiteindelijke locatie in Nederland, België of Duitsland.

  • In Lemmer, waar alle silo’s worden geproduceerd en geassembleerd, worden de silo’s op de vrachtwagen gehesen. Op de locatie kan de chauffeur met de autolader (een kraan achter op de vrachtwagen) silo’s tot 60 kuub afladen. Hierbij is geen extra hulp van monteurs nodig.

    In Lemmer, waar alle silo’s worden geproduceerd en geassembleerd, worden de silo’s op de vrachtwagen gehesen. Op de locatie kan de chauffeur met de autolader (een kraan achter op de vrachtwagen) silo’s tot 60 kuub afladen. Hierbij is geen extra hulp van monteurs nodig.

  • Bij grotere silo’s, meer dan 60 kuub inhoud of als de silo ver van de vrachtwagen af geplaatst moet worden is er een extra kraanwagen nodig.

    Bij grotere silo’s, meer dan 60 kuub inhoud of als de silo ver van de vrachtwagen af geplaatst moet worden is er een extra kraanwagen nodig.

  • Voor de grootste silo, in dit geval een silo met 3,5 meter doorsnede en een inhoud van 100 kuub is er een 70 ton kraanwagen  ingehuurd. Deze kraanwagen heeft een bereik van 25 meter.

    Voor de grootste silo, in dit geval een silo met 3,5 meter doorsnede en een inhoud van 100 kuub is er een 70 ton kraanwagen ingehuurd. Deze kraanwagen heeft een bereik van 25 meter.

  • De afstand van de vrachtwagen of kraanwagen tot de plek waar de silo geplaatst moet worden is bepalend voor de grootte van de kraanwagen. Een voersilo van 100 kuub weegt 2,5 ton. Dat is niet zwaar, maar is door de grootte en afstand tot de plaatsingsplek wel moeilijker te verplaatsen.

    De afstand van de vrachtwagen of kraanwagen tot de plek waar de silo geplaatst moet worden is bepalend voor de grootte van de kraanwagen. Een voersilo van 100 kuub weegt 2,5 ton. Dat is niet zwaar, maar is door de grootte en afstand tot de plaatsingsplek wel moeilijker te verplaatsen.

  • Om de silo gecontroleerd te lossen werkt de chauffeur met de autolader samen met de kraanmachinist van de kraanwagen om de silo van de vrachtwagen af te tillen zonder dat deze beschadigd raakt.

    Om de silo gecontroleerd te lossen werkt de chauffeur met de autolader samen met de kraanmachinist van de kraanwagen om de silo van de vrachtwagen af te tillen zonder dat deze beschadigd raakt.

  • Het plaatsen van de silo is een precisieklus. Bij kleinere projecten kan de chauffeur van de vrachtwagen zich alleen redden en zijn er geen extra monteurs nodig. Nu is extra hulp van een kraanwagen welkom om de juiste plek te bereiken.

    Het plaatsen van de silo is een precisieklus. Bij kleinere projecten kan de chauffeur van de vrachtwagen zich alleen redden en zijn er geen extra monteurs nodig. Nu is extra hulp van een kraanwagen welkom om de juiste plek te bereiken.

  • Omdat er vandaag drie silo geplaatst worden, zijn er ook drie chauffeurs beschikbaar voor het plaatsen. Bij kleinere silo’s kan de chauffeur op afstand de autolader bedienen en de silo zelf plaatsen.

    Omdat er vandaag drie silo geplaatst worden, zijn er ook drie chauffeurs beschikbaar voor het plaatsen. Bij kleinere silo’s kan de chauffeur op afstand de autolader bedienen en de silo zelf plaatsen.

  • De silo wordt op de fundering gezet en dan worden de gaten voor de ankers geboord. De chauffeur is tevens monteur. Het aantal gaten voor de ankers is afhankelijk van de grootte van de silo. Voor de kleinere silo’s zijn dit 8 gaten en voor de grotere silo’s die meer wind vangen en meer trekkracht hebben zijn dit 16 gaten voor de verankering.

    De silo wordt op de fundering gezet en dan worden de gaten voor de ankers geboord. De chauffeur is tevens monteur. Het aantal gaten voor de ankers is afhankelijk van de grootte van de silo. Voor de kleinere silo’s zijn dit 8 gaten en voor de grotere silo’s die meer wind vangen en meer trekkracht hebben zijn dit 16 gaten voor de verankering.

  • Nadat de gaten zijn geboord wordt er een 2 componenten mortel in de gaten ingebracht en daarna de chemische ankers. Het geheel wordt keihard en hiermee is alleen verankering via de poten van de silo voldoende om de silo op zijn plaats te houden.

    Nadat de gaten zijn geboord wordt er een 2 componenten mortel in de gaten ingebracht en daarna de chemische ankers. Het geheel wordt keihard en hiermee is alleen verankering via de poten van de silo voldoende om de silo op zijn plaats te houden.

  • Er zijn meerdere opties mogelijk bij kunststof silo’s Deze zeugenhouder heeft gekozen voor silo’s die voorzien zijn van een trechtermanluik in het onderste schuine gedeelte. Deze silo’s zijn ook voorzien van air-control. Dat is te zien aan de witte kunststof kappen bovenop de silo. Hiermee blijft het stof bij het vullen van de silo’s in de silo door een interne stofzak (membraan). Deze membraan hoeft in principe niet vervangen te worden. Als de druk na het voerblazen wegvalt, valt het stof in de silo.

    Er zijn meerdere opties mogelijk bij kunststof silo’s Deze zeugenhouder heeft gekozen voor silo’s die voorzien zijn van een trechtermanluik in het onderste schuine gedeelte. Deze silo’s zijn ook voorzien van air-control. Dat is te zien aan de witte kunststof kappen bovenop de silo. Hiermee blijft het stof bij het vullen van de silo’s in de silo door een interne stofzak (membraan). Deze membraan hoeft in principe niet vervangen te worden. Als de druk na het voerblazen wegvalt, valt het stof in de silo.

  • De geplaatste silo’s zijn gemaakt van GVK (glasvezelversterkt kunststof) en geschikt voor droge producten. De binnenkant is glad en heeft geen randen waardoor er geen voer blijft hangen.

    De geplaatste silo’s zijn gemaakt van GVK (glasvezelversterkt kunststof) en geschikt voor droge producten. De binnenkant is glad en heeft geen randen waardoor er geen voer blijft hangen.

  • Bij dit zeugenbedrijf zijn drie voersilo’s geplaatst. De grootste heeft een inhoud van 100 kuub met een doorsnede van 3,5 meter, de tweede silo heeft 60 kuub inhoud met een doorsnede van 3 meter en de derde silo heeft een capaciteit van 30 kuub met een doorsnede van 2,40 meter.

    Bij dit zeugenbedrijf zijn drie voersilo’s geplaatst. De grootste heeft een inhoud van 100 kuub met een doorsnede van 3,5 meter, de tweede silo heeft 60 kuub inhoud met een doorsnede van 3 meter en de derde silo heeft een capaciteit van 30 kuub met een doorsnede van 2,40 meter.

  • In een halve dag is de klus geklaard. De silo’s zijn geplaatst en verankerd. Nu kan het installatiebedrijf verder met het aansluiten en installeren van de droogvoerinstallatie. Het plaatsen van de kunststof spuiwateropslag volgt nog.

    In een halve dag is de klus geklaard. De silo’s zijn geplaatst en verankerd. Nu kan het installatiebedrijf verder met het aansluiten en installeren van de droogvoerinstallatie. Het plaatsen van de kunststof spuiwateropslag volgt nog.

Beheer
WP Admin