Danish Crown gaat door met reorganiseren
Danish Crown gaat door met reorganiseren om de winstgevendheid te verbeteren. Ook komt er bij de Deense vleesgigant meer focus op producten met toegevoegde waarde.
Danish Crown wil de komende twee jaar ruim € 200 miljoen aan besparingen doorvoeren. Dit om de winstgevendheid te verbeteren. De vleesgigant kan naar eigen zeggen nog steeds moeilijk concurreren met andere Europese markten. Leden hebben bevestigd om komend jaar zo’n elf miljoen varkens te leveren. Dit volume vormt volgens de onderneming de basis voor aanscherping van het bedrijfsmodel en herstel van de concurrentiekracht.
De druk op Danish Crown wordt voornamelijk veroorzaakt door een ongewoon langdurige en scherpe daling van de export naar belangrijke markten zoals China, Japan, de Verenigde Staten, Australië en Zuid-Korea. Voorheen was Danish Crown altijd in staat om alternatieve afzetkanalen buiten Europa te vinden tijdens periodes van dalende verkopen in een of meer van de aantrekkelijke exportmarkten. Wanneer de prijzen van bevroren varkensvlees op de wereldmarkten echter veel lager zijn dan de prijzen van vers varkensvlees in Europa, kan Danish Crown niet concurrerend blijven.
Kosten hoger dan in andere landen
Loonkosten en de kosten van het slachten, uitsnijden en uitbenen van varkens liggen in Denemarken volgens de onderneming meer dan € 0,13 per kilo hoger dan in landen als Duitsland, Polen en Spanje. Dat maakt het voor Deense varkenshouders niet aantrekkelijk genoeg om varkens aan Danish Crown in Denemarken te leveren. Reden voor de onderneming om zich te richten op producten met toegevoegde waarde. Op deze manier moeten de hogere productiekosten worden rechtvaardigt.
Aan de leden van de coöperatie is een plan voorgelegd. Hierin staat beschreven dat Danish Crown wil transformeren naar een modern voedingsbedrijf. In dit plan staan de verschillende opties om te snijden in de kosten beschreven. Zo moet stroomlijning van administratieve en ondersteunde functies de jaarlijkse kosten met ten minste € 33 miljoen verminderen.
Ook wil Danish Crown de benutting van de slachthuizen en fabrieken verbeteren. Daarnaast wil de vleesgigant vaker kiezen voor technische oplossingen. Dit moet de productiekosten met minstens € 67 miljoen verlagen.
Inkomsten dochterondernemingen verhogen
Verkopen moeten gericht zijn op de belangrijkste klanten in de detailhandel, foodservice en industrie die waarde hechten aan data-gestuurde traceerbaarheid en duurzaamheidseisen. Hierdoor zouden de inkomsten met nog eens € 67 miljoen moeten stijgen. De winstgevendheid van de Duitse slachtactiviteiten en de verwerkingsfabriek in China, alsook de afronding van de investering in de nieuwe baconfabriek in het Verenigd Koninkrijk, moeten zo’n € 34 miljoen opleveren.
Danish Crown ziet ook kansen om te besparen op de inkoop van diensten en goederen. Daarbij zijn er mogelijkheden om de inkomsten van dochterondernemingen te verhogen. Dit kan samen leiden tot een bijdrage van € 67 miljoen.
Maatregelen niet voldoende
Genoemde besparingen en efficiencyverbeteringen zijn volgens CEO Jais Valeur niet voldoende om de problemen op te lossen. Daarvoor is de genoemde aanpassingen van het bedrijfsmodel nodig. Tegelijk zegt hij dat ze het aan de leden verplicht zijn om de genoemde maatregelen door te voeren. Zo moet de achterstand op andere Europese landen in worden gelopen.
Efficiency en een optimale benutting van de productiefaciliteiten moet de weg vrijmaken voor winstgevendheid in de voedingsindustrie. Als gevolg van het efficiencyverbeteringsplan zal per direct ook een aantal ingrijpende wijzigingen in het management en de organisatie van de Danish Crown worden doorgevoerd.