Claas Cemis 1200 maakt automatisch A-B-lijn op basis perceelsgrenzen
De Duitse machinefabrikant Claas heeft nieuwe functies toegevoegd aan zijn Cemis 1200-terminal. Zo wordt het makkelijker lijnen te maken op basis van perceelsgrenzen. Bovendien kun je nu spuitpaden aanduiden met kleuren en geluidssignalen.
In 2021 introduceerde Claas de Cemis 1200-terminal voor het eerst op de Trion-maaidorser. Vanaf 2022 is de terminal met nieuwe gps-besturing beschikbaar op Claas-trekkers en de Claas Jaguar-hakselaar. Nu is de Cemis 1200-terminal met het nieuwe automatische stuursysteem GPS Pilot geschikt voor alle zelfrijdende Claas-machines. Het gaat niet alleen om automatisch sturen, maar ook om vlootbeheer en slimme landbouwtoepassingen.
De opvolger van de S10-terminal is uitgerust met een 12 inch kleurentouchscreen en biedt een breed scala aan correctiesignalen en Isobus-functies. Naast het opslaan van gegevens is Isobus-werktuigaansturing (naast de Cebis-terminal) mogelijk, evenals verschillende Task Controller-toepassingen, automatische sectieafsluiting en variabele dosering. Alle nieuwe functies en mogelijkheden zijn beschikbaar vanaf 2024.
Lees verder onder de foto
A-B-lijnen en hoogtelijnen op aanvraag
Een van de nieuwe functies van de GPS Pilot Cemis 1200 is het automatisch aanmaken van meerdere lijnen binnen een perceel. Met behulp van vastgelegde of geïmporteerde perceelsgrenzen worden automatisch A-B-lijnen en hoogtelijnen berekend. Deze functie vereenvoudigt het werk op percelen met onregelmatige vormen, omdat je ook verschillende kopakkersequenties en afgeronde perceelsgrenzen kunt opslaan.
Lees verder onder de foto
Geen gemiste spuitsporen meer
Via de rijspoorbeheerfunctie in de Cemis 1200 voert de bestuurder van tevoren in waar het eerste rijspoor moet komen evenals de werkbreedte tussen de rijsporen. Tijdens het werk worden de spuitsporen in kleur gemarkeerd op het Cemis 1200-scherm.
Bovendien kun je een akoestisch signaal activeren om de chauffeur eraan te herinneren op welk punt in het perceel een rijspoor moet worden gemaakt. Hierdoor mist de bestuurder geen spuitsporen meer tijdens het zaaien en kan hij zich volledig concentreren op het monitoren en bedienen van de machine. Het is ook mogelijk om het signaal zo in te stellen dat het alleen klinkt wanneer je op een rijspoor rijdt, of bij het verlaten ervan.
Andere nieuwe functies
In het nieuwe modeljaar van de Cemis 1200 introduceert Claas verdere verbeteringen. Alle nieuwe en verbeterde functies zijn toegankelijk gemaakt voor bestaande Cemis 1200-terminals door middel van een software-update. Dit zijn de aanvullende nieuwe functies die vanaf modeljaar 2023 beschikbaar zijn in de Cemis 1200:
-
Naast de vertrouwde functies ‘Isobus TC-SC (Task Controller Section Control), ‘Automatic Steering Mode’ en ‘Manual activation’, is een vierde functie beschikbaar: Working Position in Cebis’. Deze toont op de kaartweergave wanneer een functie, zoals hefinrichting, hydrauliek ventiel of aftakas, actief is en de andere drie functies niet worden gebruikt.
-
Voor de Xerion is een speciaal geconfigureerde gps Pilot beschikbaar voor hondengangsturing.
-
De gebruikersinterface is aanzienlijk verbeterd, zodat je nu direct toegang hebt tot meer parameters vanuit de kaartweergave. Ook heb je meer mogelijkheden om verschillende weergaven aan te passen. Claas heeft de leesbaarheid eveneens verbeterd.
-
In de kaartweergave zijn meer zoomniveaus toegevoegd, inclusief een niveau dat een overzicht van het perceel biedt. Grafische weergaven van lijnen, rijsporen en A-B-lijnen eindigen bij de perceelsgrenzen.
-
De helderheidssensor schakelt automatisch tussen dag- en nachtmodus. Je kunt het display ook volledig uitschakelen wanneer je het niet nodig hebt.
-
Je kunt basisgegevens zoals bedrijf, bewerking of chauffeur rechtstreeks op de terminal aanmaken en bewerken en opmerkingen toevoegen. Ook geïmporteerde basisgegevens kun je direct op de Cemis 1200-terminal bewerken.
-
Via NMEA Out draag je GNSS-positiegegevens realtime van de trekker naar andere geschikte werkcomputers over (volgens de NMEA 0183-standaard) of naar Isobus (NMEA 2000-standaard). Denk daarbij aan sectieafsluitingtoepassingen met een kunstmeststrooier, spuit- of zaaimachine met zijn eigen terminal.