De zelfrijdende Sgariboldi-voermengwagen Grizzly 8145/3S heeft een lengte van 14 m en een hoogte van 3,87 m. Deze afmetingen komen in Nederland praktisch nooit voor. – Foto’s: Sgariboldi MechanisatieNieuws

Bijzonder: enorme zelfrijdende Sgariboldi-voermengwagen in Benelux

Binnenkort rijdt een Belgische melkveehouder met een bijzondere zelfrijdende Sgariboldi-voermengwagen rond. Bijzonder, want de afmetingen van de wagen zijn bovenmaats: een lengte van 14 m en een hoogte van 3,87 m. Bekijk de voermengwagen op 27 juli op de open dag van importeur Mols Landbouwmachines in Kessenich-Kinrooi (L.).

De zelfrijdende Sgariboldi-voermengwagen Grizzly 8145/3S heeft een lengte van 14 m en een hoogte van 3,87 m. Deze afmetingen komen in de Benelux praktisch nooit voor. Daarnaast is de zelfrijdende voermengwagen van Italiaanse makelij uitgerust met een 305 pk sterke John Deere-motor.

De Grizzly 8145/3S heeft een een inhoud van 45 m3. De voermengwagen is voorzien van drie gestuurde assen, drie verticale mengvijzels, vier losdeuren, heeft een eigengewicht van 24 ton en een 2,25 m brede laadfrees.

Snel en zwaarder laden

De Sgariboldi Grizzly 8145/3S gaat naar een Belgische melkveehouder. Deze heeft in totaal 2.000 melkkoeien op drie verschillende locaties. “De klant had speciale wensen en daar hebben wij op geanticipeerd”, zegt directeur-eigenaar Bernold Mols van importeur Mols Landbouwmachines in Buchten (L.). “Met name het snel en zwaarder kunnen laden zijn belangrijke uitgangspunten. Compact voeren is iets wat steeds meer melkveehouders willen.”

Autolift-systeem om in cabine te komen

De zelfrijder is voorzien van een autolift-systeem. Dat betekent dat je niet via vier traptredes omhoog hoeft te klimmen om in de cabine van de voermengwagen te komen. Je kunt op een knopje te drukken, waardoor je automatisch naar boven wordt getild. Op die manier stap je direct in de cabine.

De Sgariboldi Grizzly 8145/3S is uitgerust met een een autolift-systeem. De chauffeur drukt op een knopje en stapt meteen in de cabine.
De Sgariboldi Grizzly 8145/3S is uitgerust met een een autolift-systeem. De chauffeur drukt op een knopje en stapt meteen in de cabine.

Titanium uitvoering

Om gewicht van de wagen te reduceren is de voermengwagen van titanium gebouwd. Dit hoogwaardige metaal heeft als eigenschap dat het lichter is dan staal. Bovendien is het sterk en corrosiebestendig.

Meesturende assen

De drie meesturende assen zorgen er volgens de importeur voor dat de voermengwagen goed kan manoeuvreren. De voorste en achterste as zijn spoorvolgend. Als je van voren mooi de stal in kan rijden, komt de wagen van achteren mooi na. De draaicirkel is 30 meter”, zegt Mols.

80 cm breed laadkanaal

Om de voermengwagen vol te krijgen, is het laadkanaal 80 cm breed. De wagen is overigens uitgerust met intelli-loader. Dat wil zeggen dat een computer precies meet hoeveel er is geladen. De chauffeur kan kiezen uit een manuele functie (zelf laden) of laden via de intelli-loader.

Met de intelli-loader kan de chauffeur kiezen uit drie standen; één voor taaie grassilage, één voor het laden van meel en de laatste stand is voor het laden van normale producten als mais en graskuil.

De voermengwagen heeft een inhoud van 45 m3. Om de wagen vol te krijgen is het laadkanaal 80 cm breed. De chauffeur kan kiezen uit een manuele functie (zelf laden) of laden via de intelli-loader.
De voermengwagen heeft een inhoud van 45 m3. Om de wagen vol te krijgen is het laadkanaal 80 cm breed. De chauffeur kan kiezen uit een manuele functie (zelf laden) of laden via de intelli-loader.

Bekijk Sgariboldi Grizzly op open dag

De op maat gemaakte zelfrijder is zaterdag 27 juli tijdens een open dag te bewonderen bij de werkplaats van importeur Mols, Breeërsteenweg 44, Kinrooi.

De aanschafprijs van de zelfrijdende Sgariboldi-voermengwagen Grizzly 8145/3S bedraagt € 600.000.

Reacties

  1. 6 ton is veel geld. Maar als je rekent kom je ook op grote bedragen. 2000 koeien geven 20 miljoen ltr ; bij 1 cent aan voeren kom je op 200.000 euro per jaar. Bij dagelijks 15 karren met een gewone mengwagen komt er geen loonwerker voor 550 euro per dag (200000/365) dus loonvoeren onder 1 cent per ltr gaat niet. 100.000 euro afschrijven per jaar en een chauffeur aanstellen lukt wel binnen die 200.000 euro per jaar. Kun je zien dat 600.000 euro voor mengwagen toch uit kan.

Beheer
WP Admin