De ruime Claas-cockpit biedt veel overzicht en de cabine is stil. De maaiers zitten voor de vooras en zijn vanuit de chauffeursstoel goed te overzien. De armleuning heeft nog wat weg van het oorspronkelijke design, maar ging wel op de schop voor de bediening van de maaiers. - Foto's: Jacco van Erkelens MechanisatieReportage

ARB-Tec Cutaro, zelfrijdende vlindermaaier: galante grasvreter met overzicht

De ARB-Tec Cutaro is een zelfrijdende vlindermaaier met een werkbreedte van 11 meter, 350 pk onder de kap. De maaier weegt 8,5 ton. Boerderij mocht de nieuwe machine uitproberen in Zwitserland.

Video en meer foto’s onderaan de pagina.

Met klingelende koebellen op de achtergrond zien we in het glooiende Zwitserse landschap het nieuwste product van de Zwitserse fabrikant ARB-Tec. Een zelfrijdende vlindermaaier met een werkbreedte van 11 meter die de naam Cutaro SR 1100 draagt. De zelfrijder doet qua constructie en met een beetje fantasie enigszins denken aan de Ploeger-zelfrijdende bandhark. Echter, we praten hier over een compleet andere machine van een – voor ons – nieuw merk. De overwegend witte zelfrijdende vlindermaaier raast met een aanzienlijke snelheid door het raaigras.

Behalve de maaibalken, kneuzers en cabine bouwt ARB-Tec de 11 meter brede machine zelf, in samenwerking met lokale toeleveranciers. Er zit een 7,7 liter Mercedes-motor van 350 pk onder de grote, witte motorkap die negen oliepompen voor de bediening van de functies aandrijft.
Behalve de maaibalken, kneuzers en cabine bouwt ARB-Tec de 11 meter brede machine zelf, in samenwerking met lokale toeleveranciers. Er zit een 7,7 liter Mercedes-motor van 350 pk onder de grote, witte motorkap die negen oliepompen voor de bediening van de functies aandrijft.

Zicht op je werk

We kunnen een rondje rijden met de Cutaro. De maaiers zijn opgetild en staan in kopakkerstand. Dat maakt instappen met een koelbox wat lastig. Je hebt wel een paar handjes nodig om over de oranje draagarm in te stappen. Liggen ze plat op de grond of staan ze in transportstand, dan is dit een stuk makkelijker. Eenmaal in de stille cabine biedt de ruime Claas-cockpit veel overzicht.

De maaiers zitten voor de vooras en zijn vanuit de chauffeursstoel goed te overzien. Op de armleuning staat geen Claas-joystick: ARB-Tec ontwikkelde zelf een multifunctionele rijhendel met onder de vingertoppen alleen de belangrijkste functies. De bediening went snel. Met een tikje tegen een rollertje op de joystick zakken de drie maaiers van totaal 11 meter breed.

We duwen de joystick naar voren en de machine hapt gretig in het gras. Ook tijdens het maaien kun je de maaiers goed in de gaten houden en heb je veel overzicht. Kom je op het einde van het perceel, dan kun je met hetzelfde rollertje de maaiers optillen. Er zit een weerstandje in het scrollwieltje. Draai je tot deze weerstand, dan til je alleen de frontmaaier op. Tik je hem er doorheen, dan til je ook de twee buitenste maaiers automatisch op. Tikken is voldoende, vasthouden hoeft niet.

Wil je de zijmaaiers apart bedienen of extra hoog tillen om over de heiningpalen te zwaaien, dan kun je de daarvoor bestemde scrollwieltjes links en rechts van het eerder genoemde scrollwieltje gebruiken en de zijmaaiers individueel optillen.

Voor wegtransport klappen de maaiers naast de motorkap. De zwaddoeken aan de zijkant klappen automatisch hydraulisch op. Je rijdt met een voetpedaal, niet met de rijhendel. Het zicht naar achteren kan beter. Er komt waarschijnlijk nog een camera achterop.
Voor wegtransport klappen de maaiers naast de motorkap. De zwaddoeken aan de zijkant klappen automatisch hydraulisch op. Je rijdt met een voetpedaal, niet met de rijhendel. Het zicht naar achteren kan beter. Er komt waarschijnlijk nog een camera achterop.

Hydraulische maaibalken en kneuzers

Onder de oranje draagarmen hangen drie maaiers met het dna van Claas. ARB-Tec koopt de maaibalken en de kneuzers namelijk in bij Claas en bouwt daar zelf een zelfrijdende vlindermaaier van. Het toerental van de maaibalken en kneuzers is individueel te regelen. Elke maaier is uitgerust met twee hydromotoren: één voor de maaibalk en één voor de kneuzers. Binnen in de cabine is de draaisnelheid van beide apart te regelen met twee draaiknoppen. ARB-Tec werkt nog aan een functie die de maaischijven en kneuzers automatisch harder kan laten draaien als je harder gaat rijden.

De hydraulische aandrijving van de kneuzers biedt de mogelijkheid om de kneusintensiteit te verstellen en zelfs (bijna) uit te zetten: door de kneuzers de andere kant op te laten draaien, wordt het gewas – en mogelijk ook insecten – gespaard.

Het hydraulisch bediend zwadbord voor maaien langs de (sloot)kant is ook een functie die de machinebouwers onder de maaiers hebben gemaakt. Dit zwadbord zit vlak achter de kneuzer, aan de zijkant van de zelfrijdende vlindermaaier. Door dit naar de machine te laten wijzen, kun je anderhalve meter gras naar binnen gooien. Ideaal als er niet al te veel langs de slootkant staat. Afvoerbandjes/vijzels zijn helaas geen optie op de Cutaro.

Compact opgebouwd

De compacte bouw is ook goed te zien als de motorkap omhoog gaat. Die scharniert achter de cabine en gaat met een schakelaar achter op de zelfrijder elektrisch open. De basis van de machine is een licht ogend chassis. Die wordt zelf – in samenwerking met derden – geconstrueerd, gelast en gespoten. Op het lichte frame staat een 7,7 liter Mercedes MTU-dieselmotor van 350 pk. Die regelt zelf het toerental. Het motortoerental stijgt als er meer gevraagd wordt vanwege een zwaar gewas of hogere rijsnelheid.

Aan boord is een 380 liter dieseltank en 45 liter AdBlue. Voor de voeding van de maar liefst negen Bosch Rexroth-oliepompen is 45 liter hydrauliekolie aan boord. Een filtersysteem zorgt ervoor dat de luchtbellen uit het systeem worden gefilterd, voordat die in het oliereservoir komen. Zo is het mogelijk een relatief kleine hydrauliektank te gebruiken. Er is immers geen wachttijd voor de olie nodig om de luchtbellen te laten opstijgen. Een grote koeler achter de motor zorgt met een hydraulisch aangedreven koelvin voor de koeling. Die kan andersom draaien om de grille schoon te blazen.

8,5 ton eigen gewicht

De eerder genoemde lichte constructie uit zich in het totaalgewicht: de Cutaro weegt 8,5 ton. Na het uitklappen van de maaiers rust er één ton op de achteras en de rest op de vooras. Tijdens het maaien rust er zo’n 150 tot 200 kilo per maaier op de grond. Er gaat dus zo’n 600 kilo van de vooras af. ARB-Tec plaatst 710 millimeter brede banden die tijdens het maaien op 0,8 bar kunnen. De insporing valt op het natte perceel dat wordt gemaaid gevoelsmatig mee. Zeker als je bedenkt dat het meeste gewicht op de voorwielen rust.

De Cutaro is alleen op de voorwielen via hydromotoren aangedreven. Op de achteras zit een sensor die de stuurhoek meet. Gaat die boven de 20 graden, dan drijft de hydromotor het voorwiel dat de buitenbocht maakt aan om makkelijker door de bocht te komen. Ook zit er een hellingsensor in de machine. Die is vooral bedoeld voor heuvelachtige gebieden zoals in Zwitserland. De hellingsensor meet de hoek van de machine en zorgt ervoor dat het voorwiel dat onderop zit meer aandrijfkracht krijgt.

De machinebouwers ontwierpen een eigen rijhendel en monitor. Alle belangrijke zaken zijn erop te volgen. Let ook op het zicht op de zijmaaier. Die is tijdens het werk mooi in beeld.
De machinebouwers ontwierpen een eigen rijhendel en monitor. Alle belangrijke zaken zijn erop te volgen. Let ook op het zicht op de zijmaaier. Die is tijdens het werk mooi in beeld.

Meer Cutaro’s op komst

Vanwege publiciteit die de drie eerder gebouwde machines via sociale media genereerden, kregen de mannen van ARB-Tec vaker vraag naar een dergelijke zelfrijder. Daarom ontwierp het bedrijf een nieuwe versie die consistent kan worden gebouwd: dus met nieuwe en gangbare onderdelen. En die voldoet aan alle Europese eisen.

Inmiddels zijn er twee Cutaro SR 1100’s gebouwd. We zagen ze beide in actie. Dit jaar wil het bedrijf eerst ervaring opdoen en eventuele technische updates doorvoeren. Naar verwachting – en afhankelijk van hoe de markt op het concept reageert – volgen komend jaar meer machines. De prijs is nog niet bekend, maar waarschijnlijk ligt die rond de € 490.000 bruto.

De basis van de maaier bestaat uit Claas-componenten: de maaibalk en kneuzers. ARB-Tec bouwde er zelf hydraulisch aangedreven maaiers van.

Op het einde van het perceel til je de maaiers op met een scrollwieltje. Draai je tot een weerstand, dan hef je alleen de frontmaaier. Tik je hem er doorheen, dan gaan ook de twee buitenste maaiers automatisch mee. Met extra scrollwieltjes links en rechts til je de zijmaaiers individueel op.

Cutaro ARB-Tec zicht vanuit de cockpit.

De Cutaro ARB-Tec tijdens de Grasdag.

In de cockpit van de Cutaro ARB-Tec op de Grasdag.

In de cockpit van de Cutaro ARB-Tec op de Grasdag.

Beheer
WP Admin