MechanisatieNieuws

Akkerbouwer minder investeringslustig

Roggel (L.) – Akkerbouwers zijn iets voorzichtiger met investeringsplannen in trekkers dan vorig jaar. Vollegrondsgroentetelers tonen zich juist een tikje kooplustiger, blijkt uit de jaarlijkse AkkerbouwScanner van marketing- en onderzoeksbureau AgriDirect.

AgriDirect peilt elk jaar in diverse agrarische sectoren telefonisch de stemming door te vragen naar investeringsplannen, onder andere naar voornemens om een nieuwe of gebruikte trekker aan te schaffen. Zo’n 7.000 boeren (met meer dan 10 ha akkerbouw of meer dan 5 ha vollegrondsgroenten) zijn benaderd. In 2014 (linker grafiek) was zo’n 6,6 procent van de akkerbouwers voornemens een nieuwe trekker aan te schaffen, dit jaar zegt 5,4 procent plannen in die richting te hebben. Voor tweedehands was 4 procent in de markt, dit jaar 3,9 procent. Dat lijkt op een wat negatievere stemming te wijzen, en dat zou ingaan tegen de positieve geluiden die we de laatste tijd horen rond het algemene consumentenvertrouwen in de economie.

Onder vollegrondsgroentetelers is de tendens precies omgekeerd. Vorig jaar keek 7,4 procent uit naar een nieuwe trekker, dit jaar 8,1 procent. Cijfers tweedehands: 3,8 naar 3,9 procent.

Populairste merk

Op 22,1 procent van de Nederlandse akkerbouwbedrijven is New Holland het belangrijkste tractormerk. Daarna noemen akkerbouwers John Deere het vaakst (21,8 procent). Opnieuw is het bij vollegrondsgroentetelers precies andersom; John Deere geldt op 22,7 procent van de bedrijven als belangrijkste merk, terwijl 21,0 procent een New Holland als meest belangrijke merk heeft.

Beheer
WP Admin