Agro Techniek, ook dealer van Hardi en Kverneland, ziet de zelfrijdende Caffini-spuiten als een goedkoper en compacter alternatief. - Foto’s: Bob Karsten MechanisatieNieuws

Agro Techniek start met import van zelfrijdende Caffini-spuiten

Mechanisatiebedrijf Agro Techniek uit Noordwijkerhout (Z.-H.) pakt de import op van zelfrijdende Caffini-spuiten. Het bedrijft toonde vorige week een eerste zelfrijder op de Mechanisatie Tentoonstelling Bollenstreek in Vijfhuizen (N.-H.).

De Italiaanse spuitenfabrikant Caffini bestaat in 2024 honderd jaar. Naast gedragen, getrokken en zelfrijdende spuiten bouwt Caffini ook boomgaardspuiten die in Nederland worden verkocht. Agro Techniek gaat zich vooral focussen op de zelfrijdende Caffini-spuiten en showt op de Mechanisatie Tentoonstelling Bollenstreek een Rider Vario-Track X.30. Dit type zelfrijder heeft een spoorbreedteverstelling van 1,50 tot 3 meter.

Compact gebouwde machine

Volgens Agro Techniek vallen de zelfrijdende Caffini-spuiten op vanwege hun compacte bouw – de machines zouden minder wegen dan 6 ton. Ook opvallend is hun wendbaarheid door een korte wielbasis en vier sturende wielen. De draaicirkel is 2,7 meter, aan de binnenkant gemeten. Volgens de fabrikant ligt 50% van het gewicht op de vooras en 50% op de achteras.

Op de Rider Vario-Track ligt een 3.000 litertank en een maximaal 28 meter brede spuitboom. De grootste zelfrijder van Caffini heeft een tank van 5.000 liter en boombreedte van 36 meter.

Tekst gaat verder onder de foto

Alle vier de wielen kunnen sturen en zijn van bovenop geveerd. De draaicirkel is volgens de fabrikant 2,7 meter, aan de binnenkant gemeten.
Alle vier de wielen kunnen sturen en zijn van bovenop geveerd. De draaicirkel is volgens de fabrikant 2,7 meter, aan de binnenkant gemeten.

Caffini-spuit goedkoper alternatief

Caffini ontwerpt zelf de ROPS-gecertificeerde cabine en laat die op wens bouwen. De fabrikant koopt motoren in bij Deutz, hydrauliek bij Bosch Rexroth en elektrotechniek bij Müller. Ook bouwt Caffini zelf spuitbomen en rust die optioneel uit met luchtondersteuning en 25 centimeter dopafstand (97% driftreductie).

Tekst gaat verder onder de foto

Caffini maakt gebruik van Müller-elektronica, een Deutz-motor en Bosch Rexroth-hydrauliek. De computerbesturing is gebaseerd op Isobus.
Caffini maakt gebruik van Müller-elektronica, een Deutz-motor en Bosch Rexroth-hydrauliek. De computerbesturing is gebaseerd op Isobus.

Importeur Agro Techniek laat weten de machine ook te kunnen uitrusten met een Hardi-spuitboom met 99% driftreductie. Agro Techniek is namelijk ook dealer van het Deense merk Hardi en Kverneland.

De importeur ziet de zelfrijdende Caffini-spuiten als aanvulling op zijn assortiment en als een goedkoper en compacter alternatief. De getoonde Rider Vario-Track X.30 kost, afhankelijk van de gekozen opties, € 200.000 tot € 250.000.

Tekst gaat verder onder de foto

Opvallend detail: Caffini verwerkt het dashboard ín het stuurwiel. Dat draait overigens niet mee met de stuurbeweging. Caffini laat de cabines naar wens bouwen. Je kunt vanuit de stoel de wielen zien.
Opvallend detail: Caffini verwerkt het dashboard ín het stuurwiel. Dat draait overigens niet mee met de stuurbeweging. Caffini laat de cabines naar wens bouwen. Je kunt vanuit de stoel de wielen zien.

Geveerde assen

Wat verder opvalt aan de zelfrijdende Caffini-spuit is dat de computerbesturing op Isobus is gebaseerd, het dashboard ín het stuurwiel is verwerkt en dat je vanuit de stoel de wielen kunt zien. Verder zijn alle vier asdelen van bovenop geveerd en is de zelfrijder strak afgewerkt.

Beheer
WP Admin