38% Duitse consumenten wil alleen Duits vlees
Duitse consumenten hechten erg aan vlees uit eigen land. 38% van hen weigert zelfs helemaal om vlees te eten dat niet uit Duitsland komt. 61% is bereid om meer te betalen voor producten met een regionale herkomst. Dat meldt Vion op basis van consumentenonderzoek gedaan door GfK, in het afgelopen voorjaar.
Regionalisme, de voorkeur voor producten uit eigen land, is in de ogen van Vion de belangrijkste megatrend in Duitsland als het gaat om vleesaankopen. Het speelt een bovengemiddelde rol in alle deelstaten. Wel zijn er verschillen. In de zuidelijke deelstaten is het regionalisme het sterkst, in de oostelijke het minst sterk.
Nog belangrijker dan regionale herkomst is kwaliteit, in de ogen van Duitse consumenten. En kwaliteit hangt erg samen met transparantie. 70% van de ondervraagden is bereid om extra te betalen voor kwaliteit. Verder blijft prijs een belangrijk punt. Voor 44% van de ondervraagden is de prijs van vlees belangrijker dan regionale herkomst.
Consumptie per hoofd blijft afnemen
Verder concludeert Vion dat de afname van de vleesconsumptie per persoon zal doorgaan. Meer dan de helft van alle huishoudens verwacht dit. Gezondheid, duurzaamheid, belastingverhogingen (dierwelzijnsheffing) en algemene prijsstijging zijn redenen die genoemd worden. Ruim tweederde wil over drie jaar nog steeds regelmatig vlees eten.
Het aantal ondervraagden dat vlees ziet als een onmisbaar onderdeel van het dieet is iets gegroeid. Dat is nu 64% tegenover 57% in een peiling van twee jaar geleden. Ook is er een iets hoger percentage dat vindt dat vlees gezond is: 55%, tegenover 48% in 2022. Verkoopleider Wilhelm Habres van Vion Duitsland ziet in de peiling bewijs dat het vertrouwen van het Duitse publiek in vlees aan het terugkomen is.