Schotse zuivelsector slaat handen ineen RundveeNieuws

Schotse zuivelsector slaat handen ineen

De Schotse zuivelindustrie heeft de handen ineen geslagen en gaat onder één merknaam, Scottish Dairy, de exportmarkten op. Met dat merk willen de elf zuivelbedrijven meer waarde genereren met melk en profijt trekken van de groeiende internationale vraag naar producten die uit Schotland komen.

”De zuivelsector is van vitaal belang voor Schotland en wij doen er als regering alles aan om de sector te ondersteunen bij het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. We hebben geen groot volume te bieden, dus richten we ons vooral op het bovenste eind van de markt”, aldus minister voor plattelandszaken Richard Lochhead.

Producten van 100% Schotse melk

Lochhead heeft Scottish Dairy gepromoot tijdens een bezoek aan de Verenigde Staten en in enkele andere landen. Lochhead benadrukt daarbij dat Scottish Dairy alleen gebruikt mag worden op producten die voor 100 procent van melk uit Schotland zijn gemaakt. Daarbij gaat het om zo’n 40 producten zoals Mull of Kintyre Cheese, Grahams’s The Family Dairy Butter en Isle of Arran Cheddar.

Meer belangstelling voor Schotse producten

De zuivelsector, die per 1 juli 278.000 koeien telde, speelt met het eigen merk in op de toenemende bekendheid en populariteit van Schotland als producent van voedingsproducten en dranken. ”We leveren die al aan duurdere supermarkten en restaurants in de hele wereld. De consument toont steeds meer belangstelling voor Schotse producten dus het is een goed moment om Scottish Dairy te lanceren bij internationale inkopers, winkeliers en topkoks”, zegt Susan Beattie, hoofd food & drink bij Scottish Development International.

Beheer
WP Admin