Foto: ANP / Hollandse Hoogte /Robin Utrecht AlgemeenCommentaar

‘Piekbelasters weer in de picture’

Johan Remkes heeft gesproken. Alle ballen op de piekbelasters, zegt Remkes. Wat nu?

500 tot 600 van deze bedrijven moeten zo snel mogelijk veel minder stikstof uitstoten, is zijn advies. Anders gaat Nederland helemaal op slot. In theorie kan dit door innovatie, extensivering of verplaatsing. In de praktijk zal het neerkomen op opkoop. In theorie vrijwillig, maar als het niet snel genoeg gaat, wordt het opgelegd. En volgens de letter gaat het om agrarische én andere bedrijven, maar zelf zegt de stikstofbemiddelaar er wel bij dat het toch grotendeels (intensieve) veehouders zijn.

Dat gaat natuurlijk niet lukken. LTO-voorman Sjaak van der Tak heeft helemaal gelijk als hij zegt dat je zo’n besluit niet binnen een jaar genomen en uitgevoerd hebt. En dan heeft hij het alleen nog maar over de besluitvorming bij de betrokken ondernemers. Hij noemt de hobbels in Brussel nog even niet. De Europese Commissie doet moeilijk over de ‘woestaantrekkelijke’ opkoopregeling die daar nu voor ligt.

Ruimhartige vergoeding

Een ruimhartige vergoeding is een noodzakelijke voorwaarde voor succes van een opkoopregeling. Dat blijkt uit een onderzoek van het PBL. Remkes stelt dat er geen zicht mag zijn op een mogelijk nog aantrekkelijker regeling, anders houden ondernemers hun kaarten tegen de borst.

Toch is snel stikstofruimte nodig. Anders blijven PAS-melders nog langer in het ongewisse en kan er helemaal niks nieuws in Nederland, waarschuwt Remkes. Hij heeft gelijk, zij het ook weer niet helemaal. Extern salderen en compenseren bestaan ook nog en gebeuren ook daadwerkelijk. Uitgerekend FrieslandCampina gaat emissierechten van veehouders in Brabant (al dan niet reeds gestopt) opkopen om uitbreiding van een fabriek mogelijk te maken.

Onteigening

Helaas denkt ook Remkes niet zonder onteigening te kunnen. Nog even los van de juridische voetangels en klemmen, dat is tegen het zere been van een te grote groep in de sector. Overigens gebruikt hij het o-woord zelf niet, hij spreekt van ‘verplichtend instrumentarium’. Dat kan ook zijn: vergunning intrekken. Naast de PAS-melders komen zo ook de piekbelasters in erg moeilijk vaarwater.

De Groninger laat verder zien dat hij wel goed snapt wat er in de landbouw leeft. Zijn verhaal bevat positieve punten, vooral voor de wat langere termijn. Meer ruimte voor innovaties, richten op bedrijfsemissie in plaats van -depositie, de KDW moet niet alleenzaligmakend zijn, mogelijk een afrekenbare stoffenbalans, en in 2025 toch eens kijken of er wat minder haast gemaakt kan worden met die stikstofdoelen.

Op naar de volgende cliffhanger: de reactie van het kabinet.

Lees meer over het stikstofbeleid

Reacties

  1. Beste Johan Oppewal,

    In je artikel lees ik niet één keer het woordje natuur of natuurherstel en daar gaat het ‘stikstofprobleem’ toch om?

    Leuk praten over het opkopen van piekbelasters maar zonder een enkele garantie dat hiermee ‘het probleem’ wordt opgelost. Dat is raar toch?

    Op pagina 11 van het rapport van Remkes lees ik:

    “Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de vraag
    waar de stikstofneerslag in Natura 2000-gebieden vandaan
    komt. De precieze cijfers uit deze onderzoeken verschillen
    van elkaar. Het gedeelde beeld is dat ongeveer 40% van
    de stikstofneerslag in Natura 2000-gebieden afkomstig is
    van de landbouw, circa 10% van verkeer en zo’n 10% van
    industrie en gebouwde omgeving. De rest is afkomstig van
    zee (5%) en uit het buitenland (35%).”

    Ten eerste gooit Johan ammoniak (Boerenstikstof) en stikstofoxiden (verkeer en industrie) weer gewoon op één hoop. Dat kan natuurlijk niet want dan zeg je dus ook dat ammoniak en stikstofoxiden dezelfde invloed hebben op planten. Dat is dus niet zo.

    Ten tweede noemt Johan ‘veel onderzoek’ zonder daarbij een verwijzing te geven naar deze onderzoeken. Ook vergeet Johan erbij te vertellen dat deze onderzoeken gebaseerd zijn op berekeningen en modellen en NIET op bodem- en plantmetingen. Ja maar de COTAG-palen dan? Nou, het RIVM zegt zelf dat alleen de paal in Bargerveen gebruikt kan worden om zinvolle uitspraken te doen over de ontwikkeling van de droge NH3-depositie in de tijd. Kijk even naar de grafiekjes van ‘Droge

    1. NH3′ en naar die van ‘NH3-concentratie’ en trek zelf de conclusie: Op basis van één COTAG-paal die geen correlatie vertoont tussen NH3-concentratie en droge depositie wordt de depositie op alle 162 Natura 2000 gebieden berekend? Dat is toch raar?

      Ten derde komt volgens Johan 35% van de stikstofneerslag uit het buitenland. Is dit dan neerslag uit ammoniak of uit stikstofoxiden? Uit ammoniak kan eigenlijk niet want volgens de ‘geleerden’ slaat stikstof uit ammoniak dicht bij de bron neer anders zou het opkopen van piekbelasters nabij Natura 2000 gebieden natuurlijk ook weinig zin hebben. De 35% zal dan toch van stikstofoxiden (verkeer, industrie en geboude omgeving) moeten komen. Dus het Nederlandse verkeer, de industrie en gebouwde omgeving zijn goed voor 20% van de stikstofneerslag in Nederlandse Natura 2000 gebieden maar het buitenlandse verkeer, de industrie en gebouwde omgeving zijn goed voor 35% van de stikstofneerslag? Hoe dan?

      Remkes zegt daarna:

      “Nederland stoot, ook in vergelijking met andere
      Europese landen, zeer veel stikstof uit. Er is sprake van een
      zogeheten ‘stikstofdeken’ over het hele land.”

      Deze ‘stikstofdeken’ zal niet alleen over ons land hangen want als je er van uit gaat dat 35% van onze stikstofneerslag in Natura 2000 gebieden uit het buitenland komt dan mag je er ook vanuit gaan dat 35% van onze ‘stikstofdeken’ in buitenlandse Natura 2000 grensgebieden neerslaat.

    2. Wel apart dan dat er over de grens geen paniek is over mogelijke achteruitgang van hun Natura 2000 gebieden.

      Mijn conclusie: Dit rapport en het hele Nederlandse stifstofbeleid rammelt aan alle kanten.

  2. Van der wal werd me toch even als een beginneling door remkes gistermorgen neergezet in buitenhof . Zou ook door rutte zijn terug gefloten.

  3. Wal is druk in de weer om in Brussel de staatsteun geregeld te krijgen, dat gaat vast lukken in tegenstelling tot de derogatie dat moet je ‘gegund worden’.

Beheer
WP Admin